De ce Legea nr. 367/2022 privind dialogul social si Codul Muncii ar putea fi MODIFICATE, din nou - neclaritati aparute

de Mara Dobrin 23 Feb. 2023 779

De ce Legea nr. 367/2022 privind dialogul social si Codul Muncii ar putea fi MODIFICATE, din nou - neclaritati aparute
Precizam ca Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale a publicat in transparenta decizionala, pana la data de 07.03.2023, proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare. In ce situatii exista nelamuriri? Ce reglementari si clarificari sunt necesare?


In procesul de aplicare a Legii 367/2022 Legea dialogului social au fost semnalate o serie de situatii care necesita clarificari/reglementari. S-a constatat ca exista unele necorelari, trimiteri eronate, unele prevederi nu sunt clare si complete, nu se respecta principiul neretroactivitatii legii, previzibilitatea, cum ar fi prevederile referitoare la partile care participa la negociere pentru fiecare nivel de negociere colectiva, nu sunt acoperite toate ipostazele legate de aceasta. De asemenea, la anumite articole nu este precizata instanta competenta si nu se face corelare cu Codul muncii in ceea ce priveste numarul minim al angajatilor din unitate de la care exista obligativitatea initierii negocierii.

 

Proiectul de lege are in vedere eliminarea situatiilor care creeaza dificultati in practica, prin abrogarea unor articole din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, respectiv cele referitoare la procedurile de jurisdictia muncii, din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social si modificarea, corelativ cu completarea Legii nr. 53/2003 - Codului Muncii.

 

Schimbari preconizate: prin prezentul proiect de OUG se propune modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, si a Legii nr. 53/2003, Codul muncii republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:

 

Completarea termenilor existenti in cadrul celor doua legi astfel:

 

- se introduc uniunile sindicale teritoriale, care sunt constituite de catre federatii si confederatii din sindicatele componente, si pot avea personalitate juridica. Si corelarea acestora cu Codul administrativ;
- se introduc acordurile colective de munca - pentru a da posibilitatea functionarilor publici de a avea aceleasi prevederi, in limitele legii, similare cu mediul privat, in vederea interpretarii unitare a legii;
- pentru asigurarea flexibilitatii in procedura de revizuire a sectoarelor de negociere colectiva sintagma “hotarare de guvern” a fost inlocuita cu ”ordin de ministru”;
- pentru claritatea si previzibilitatea normei s-a introdus precizarea momentului de la care se calculeaza termenul de judecata, respectiv de la primul termen, intrucat in practica nici un conflict individual de munca nu poate fi solutionat intr-un termen de 45 de zile;


- pentru aplicarea unitara a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si asigurarea echitabila a protectiei persoanelor alese in functii de conducere in cadrul organizatiilor sindicale, se precizeaza concret durata si data de la care se suspenda de drept CIM-ul persoanei salarizate in cadrul organului de conducere al organizatiei sindicale, in corelare cu prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- in vederea interpretarii unitare a legii si pentru corelarea registrelor speciale ale organizatiilor sindicale/patronale se introduce sintagma “functia sindicala”;
- pentru claritate si aplicare unitara a legii si a normelor juridice, in tot textul legii se va face referire la hotararile judecatoresti ramase “definitive”;
- pentru a nu se intelege ca vor fi depuse la instanta documente pentru toti membrii Adunarii generale in cazul organizatiilor sindicale sau patronale, se specifica ca acestea se depun doar pentru organul de conducere “executiv”...continuarea la legislatiamuncii.ro >>>

 

 

Mara Dobrin Autor: Mara Dobrin
Redactor Institutii Publice
Cu o experienta de 9 ani in jurnalism, Mara Dobrin s-a alaturat echipei Rentrop & Straton, specializandu-se in ultimii 4 ani in crearea articolelor de interes in legislatia muncii, resurse umane si institutii publice. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016