| de Florentina Buzea 11 Sep. 2025 1299 |
Conform prevederilor actuale ale Legii 141/2025, art. XV, pct. 5, indemnizatia de hrana de 347 lei se acorda lunar doar personalului cu salariul net lunar de pana la 6.000 lei inclusiv, cu exceptia celor care beneficiaza deja de alte drepturi de hrana, potrivit legislatiei specifice.
Pentru a intelege mai bine, am ales un studiu de caz prezentat de catre PortalInstitutiiPublice:
"Art. XV. 5. din Legea 141/2025 prevede: (1) Ordonatorii de credite acorda lunar, pentru personalul incadrat ale carui salarii lunare sunt de pana la 6.000 lei net inclusiv, o indemnizatie de hrana de 347 lei lunar. De acest drept nu beneficiaza personalul caruia i se acorda alte drepturi de hrana, potrivit legislatiei specifice. Intrebarea este: daca in salarii lunare sunt cuprinse si indemnizatiile/veniturile obtinute din proiecte/comisii concurs/alte situatii."
Raspunsul specialistilor:
Interpretarea veniturilor suplimentare
Salariile lunare nete se refera, prin definitie, la venitul net total primit, pe luna, de persoana — inclusiv salariul de baza si orice indemnizatii sau venituri aferente postului, comisiilor, proiectelor finantate sau alte activitati (cu exceptia drepturilor deja recunoscute ca “alte drepturi de hrana”).
In cazul personalului din invatamant, exista o precizare suplimentara: indemnizatia de hrana se calculeaza in raport cu salariul net aferent functiei de baza, conform Ordinului 4.441/15 mai 2024.
Asadar, daca un profesor primeste venituri suplimentare (plata cu ora, comisii, proiecte etc.), acestea nu sunt incluse in baza de calcul pentru indemnizatia de hrana — doar salariul net de baza conteaza.
Puncte-cheie pe inteles:
Ce conteaza pentru plafonul de 6 000 lei net
In cazul bugetarilor (general) sunt luate in considerare toate veniturile nete lunare (salariu + indemnizatii si venituri proiecte/comisii)
In invatamant este luat in calcul doar salariul net al functiei de baza iar veniturile suplimentare nu se includ.
Asadar, daca salariul net total lunar (inclusiv indemnizatii din proiecte, comisii etc.) depaseste 6 000 lei, nu veti mai fi eligibil pentru indemnizatia de hrana.
Pentru personalul didactic din invatamant, se ia in considerare doar salariul net al functiei de baza iar veniturile suplimentare nu influenteaza eligibilitatea.
Cazuri particulare
In invatamant, Ordinul ME 4.441/2024 prevede clar:
„Indemnizatia de hrana se acorda in raport cu salariul net aferent functiei de baza, fara a include venituri suplimentare (plata cu ora, comisii, proiecte)”.
Asadar, in cazul profesorilor si altui personal din educatie:
Daca salariul net de baza (fara plata cu ora sau proiecte) ≤ 6.000 lei → se acorda indemnizatia de hrana.
Chiar daca veniturile totale lunare depasesc 6.000 lei, daca salariul net de baza este sub acest prag, se pastreaza dreptul.
Exempu practic
Functionar public/Personal contractual (nu in invatamant):
Salariu de baza net: 5.500 lei
Indemnizatie pentru participare in comisie: 800 lei net
Total venituri lunare nete: 6.300 lei
NU primeste indemnizatia de hrana, pentru ca venitul lunar net depaseste plafonul.
Profesor:
Salariu net functie de baza: 5.900 lei
Plata cu ora: 700 lei net
Total venituri nete: 6.600 lei
Primeste indemnizatia de hrana, pentru ca se ia in calcul doar salariul net al functiei de baza, nu si plata cu ora.
Recomandare practica
Pentru aplicarea corecta, institutiile trebuie sa verifice:
- Daca exista ordine/precizari sectoriale (ex: educatie, sanatate, MAI).
- Care sunt veniturile recurente ale angajatului intr-o luna.
- Daca venitul net al lunii curente (nu medie anuala) depaseste plafonul.
Se recomanda emiterea unei decizii interne sau solicitarea unei interpretari oficiale de la Ministerul Finantelor sau institutia tutelara, in caz de dubii.
Un raspuns oferit in august 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.

















