Este posibil cumulul de functii in aceeasi institutie publica?

de Cristian Tanase 27 Iul. 2016 9124

Este posibil cumulul de functii in aceeasi institutie publica?
Salariatii au dreptul de a munci la acelasi angajator sau la mai multi angajatori in baza mai multor contracte individuale de munca, exceptie de la aceste prevederi facand situatiile in care prin lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii, conform Codului Muncii.


Vom analiza in acest caz urmatoarea situatie: Este posibil cumulul intre functia de conducere-director intr-o institutie publica si functia de executie-antrenor in cadrul aceleiasi institutii?

Raspunsul expertilor Rentrop&Straton:

Dreptul salariatului de a munci la acelasi angajator sau la angajatori diferiti in baza mai multor contracte individuale de munca, este reglementat de Codul muncii cu respectarea regimului incompatibilitatilor. Asta presupune ca un salariat  poate avea doua sau mai multe contracte individuale de munca, la acelasi angajator, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Legislatia nu permite insa cumulul de functii la acelasi angajator decat pentru functii diferite.
Ca atare, apreciem ca aceasta regula este aplicabila si in aczul unei persoane care detine o functie de conducere in cadrul unei institutii publice.

O atentie deosebita trebuie acordata modalitatii de incadrare si de ocupare a respectivelor functii. Astfel, si in situatia unui cumul, cu exceptia situatiilor prevazute expres de art.24 din Legea nr.286/2010, toate celelalte functii trebuie ocupate numai ulterior sustinerii si promovarii unui concurs, in conditiile art. 30 din Codul muncii coroborat cu prevederile art. 26 din Legea nr.284/2010 si ale Legii educatiei nationale nr.1/2011, avand in vedere ca functia de antrenor este functie didactica.  

Avand in vedere ca, in cuprinsul legii educatiei sau a legii privind sportul nu sunt prevazute incompatibilitati care sa conduca la ideea interzicerii exercitarii cumului in cazul functiei de antrenor, apreciem ca aceasta poate fi exercitata. Insa, in cazul in care functia de antrenor ar fi direct subordonata functiei de director detinuta, apreciem ca in aceasta situatie derularea acestuia nu s-ar putea desfasura.
Pe cale de consecinta daca functia de director reprezinta cea mai inalta functie din respectiva unitate, adica conducatorul acesteia, sau daca in subordinea respectivei functii este plasat postul aferent functiei didactice de antrenor, apreciem ca acest cumul nu se poate derula, persoana respectiva puteand fi in stare de incompatibilitate si conflict de interese.

Din perspectiva timpului de lucru, in practica sunt conturate doua opinii. Intr-o opinie, se apreciaza ca prevederile din Codul muncii referitoare la durata timpului de munca au in vedere timpul de lucru in temeiul unui singur contract individual de munca.
Avand in vedere ca in speta de fata cumulul se realizeaza la acelasi angajator, desi legislatia nu impune conditia ca totalul orelor prestate in temeiul mai multor contracte individuale de munca sa nu depaseasca durata maxima a timpului de munca, unele inspectorate teritoriale de munca, considera o incalcare a art. 115 alin. (2) din Codul muncii.

Astfel, potrivit art. 115 alin. (2) din Codul muncii, durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.
Prin urmare, pentru respectarea acestei conditii legislative programul zilnic de lucru nu poate depasi 11 ore/zi la acelasi angajator.
De altfel, inregistrarea in programul ReVisal a doua contracte de munca cu norma intreaga nu este posibila, programul informatic fiind astfel conceput incat sa nu permita prestarea de catre acelasi salariat a unui numar mai mare de 12 de ore de munca/zi prevazute de Codul muncii, republicat.


Astfel, in cazul cumulului la acelasi angajator, daca un contract va fi incheiat pentru norma intreaga, 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana, al doilea contract va fi cu timp partial de maximum 3 ore pe zi si 15 ore pe saptamana. Aceasta pentru a nu fi incalcate dispozitiile art. 115 alin. (2) din Codul muncii, potrivit caruia durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.

Un aspect important de care trebuie sa tineti cont este programul de lucru, respectiv in ce masura  derularea celor doua contracte s-ar putea suprapune sai exista posibilitatea stabilirii unui program de lucru individualizat, flexibil. Asadar, timpul de munca in care salariatul indeplineste sarcinile si atributiile aferente contractului individual de munca desfasurat in cumul nu trebuie sa se suprapuna peste timpul de munca in care salariatul indeplineste sarcinile si atributiile aferente contractului individual de munca in cadrul institutiei publice in care isi desfasoara activitatea de baza, iar activitatea sa poata fi desfasurata intr-un interval orar diferit fata de regula generala, conform reglementarilor interne ale unitatii.

De altfel, potrivit prevederilor art. 119 din Codul muncii, republicat, angajatorul are obligatia de a tine evidenta orelor de munca prestate de fiecare salariat si de a supune controlului inspectiei muncii aceasta evidenta ori de cate ori este solicitata.

Asadar, apreciem ca derularea cumulului sa se realizeze cu prudenta, cu incadrarea in numarul maxim de 11 ore/zi, pentru a evita eventualele sanctiuni aplicate atat de Inspectia Muncii, cat si de reprezentatii Curtii de Conturi.

Sursa: Portal Institutii Publice

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 4 din 9 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016