de Cristian Tanase 25 Ian. 2023 1117 |
Va reamintim ca locurile de munca in conditii speciale reprezinta acele locuri de munca unde exista factori de risc profesional, care, prin natura sarcinii de munca si a conditiilor de realizare a acesteia, conduc in timp la reducerea prematura a capacitatii de munca, imbolnaviri profesionale si la comportamente riscante in activitate cu urmari grave asupra securitatii si sanatatii angajatilor si/sau a altor persoane.
Iata un caz practic, prezentat pe PortalCodulMuncii:
"O institutie publica de spectacole, are personal angajat pe functii artistice: balerini, artisti instrumentisti (suflatori), care, conform Legii nr. 263/2020 Anexa 4, fac parte din lista profesiilor ale caror locuri de munca se incadreaza in conditii speciale. La incheierea contractelor de munca, acestia au fost incadrati in conditii normale de munca. Ulterior, noi angajati au fost incadrati in conditii speciale, dar fara a se plati contributia de asigurari sociale aferenta conditiilor speciale. Exista astfel doua situatii pentru acelasi gen de personal, incadrat in conditii diferite, dar pentru care contributia de asigurari sociale s-a platit pentru conditii normale de munca. Incadrarea in conditii speciale de munca era obligatorie, doar prin efectul legii sau era o optiune a angajatorului? Se poate corecta incadrarea retroactiv, prin recalcularea si plata contributiei aferente?"
Raspunsul specialistilor:
Locuri de munca in conditii speciale reprezinta acele locuri de munca unde exista factori de risc profesional, care, prin natura sarcinii de munca si a conditiilor de realizare a acesteia, conduc in timp la reducerea prematura a capacitatii de munca, imbolnaviri profesionale si la comportamente riscante in activitate cu urmari grave asupra securitatii si sanatatii angajatilor si/sau a altor persoane.
In prezent, reglementarea aplicabila este Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in care, la art. 30, sunt prevazute locurile de munca in conditii speciale, astfel:
a) unitatile miniere, pentru personalul care isi desfasoara activitatea in subteran cel putin 50% din timpul normal de munca in luna respectiva;
b) activitatile de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I si II de expunere la radiatii;
c) activitatile din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, prevazute de actele normative cu regim clasificat emise pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi;
d) aviatia civila, pentru personalul navigant prevazut in anexa nr. 1;
e) activitatile si unitatile prevazute in anexele nr. 2 si 3;
f) activitatea artistica desfasurata in profesiile prevazute in anexa nr. 4.
Astfel, se poate observa ca legea mentioneaza in mod expres tipurile de activitati considerate locuri de munca in conditii speciale, iar la lit.f) sunt mentionate mai multe activitati artisitice, astfel cum sunt acestea reglementate in anexa nr.4 la lege.
Mai mult, din analiza dispozitiilor art. 30 din legea precizata, rezulta ca doar pentru tipurile de activitati care fac obiectul alin.(1) lit.e) legiuitor a prevazut la alin.(2) si (3) ale aceluiasi articol proceduri de evaluare si reevaluare periodica a acestora.
Din cate putem observa, regimul juridic actual instituit prin Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, nu prevede pentru locurile de munca si activitatile mentionate la art. 30 alin.(1) lit.f), prevazute expres in anexa nr.4 la lege, o procedura de emitere a unor avize sau de evaluare similara celor prevazute la lit.e).
Prin urmare, analizand prevederile art. 30 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, interpretarea noastra este ca in cazul prevazut la alin. (1) lit.f) nu mai este necesara obtinerea vreunui aviz, intrucat activitatile si meseriile mentionate sunt prevazut expres in Anexa nr. 4 la lege. Asadar, legiuitorul a reglementat expres locurile de munca pentru care incadrarea in conditii speciale de munca se realizeaza automat in virtutea legii, printre acestea fiind si activitatile prevazute in anexa nr.4 la lege (art.30 alin.(1) lit.f)), precum si pe cele pentru care angajatorul are de urmat o anumita procedura.
Intr-un asemenea caz, apreciem ca devin incidente si dispozitiile art. 27 alin.(3) din legea precitata care stabileste ca, cotele de contributii de asigurari sociale sunt prevazute in Codul fiscal.
Potrivit art. 138 lit.c) din Codul fiscal, cota de contributie de asigurari sociale sunt de 8% datorata in cazul conditiilor speciale de munca, astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.
Cota de 8% pentru conditii speciale se datoreaza incepand cu data de 01 ianuarie 2018 data la care au fost transferate contributii sociale de la angajator la salariat.
Asadar, in functie de locurile de munca prevazute in anexa nr.4 la legea nr.263/2010, apreciem ca angajarea in respectivele activitati/functii indreptatesc salariatii la incadrarea in conditii speciale, angajatorul avand obligatia de a achiita cotele de contributii de asigurari sociale aferente, in cotele prevazute de Codul fiscal.
In masura in care, incadrarea desi realizata initial eronat se doreste a fi corectata, apreciem ca respectiva corectie trebuie sa vizeze fara discriminare toti salariatii aflati in aceeasi situatie si incadrati pe aceleasi functii, pentru acestia urmand a fi calculate si retinute cotele de contributii de asigurari sociale pentru conditii speciale de munca.
Fireste, in opinia noastra, indreptarea acestei erori si incadrarea in conditii speciale a respectivelor persoane presupune si corectarea declaratiilor fiscale aferente, in conditiile Codului fiscal si a normelor de aplicare, urmand ca angajatorul sa intocmeasca declaratii rectificative corespunzatoare.
In situatia in care acest aspect nu paote fi realizat pe cale amiabila, acest drept al salariatilor si obligarea inclusiv la plata contributiilor sociale la nivelul celor prevazute pentru incadrarea in conditii speciale putand fi constata si dispusa in instanta.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.