de Cristian Tanase 02 Mai. 2024 2780 |
"Acestea ar fi despre indeplinirea atributiilor urmatoare intr-o institutie publica (primarie): 1. Cine are obligatia intocmirii dispozitiilor primarului? 2. Cine are obligatia intocmirii draft-urilor de contracte de management (in speta contract de management pentru managerul unei institutii subordonate)?" Raspunsul specialistilor:
In exercitarea atributiilor sale, conform dispozitiilor OUG 57/2019, primarul emite dispozitii cu caracter normativ sau individual. Acestea devin executorii numai dupa ce sunt aduse la cunostinta publica sau dupa ce au fost comunicate persoanelor interesate,dupa caz.
Redactarea dispozitiilor se face de catre functionarii publici din cadrul compartimentelor care gestioneaza problema supusa reglementarii din cadrul aparatului de specialitate al primarului sau aflate in subordinea Consiliului Local.
Dispozitiile se realizeaza cu respectarea normelor de tehnica legislativa stabilite prin Legea 24/2000 republicata, modificata si completata.
In cadrul Primariilor, in functie de marimea, structura organizatorica si de organigrama fiecarei unitati administrativ teritoriale, functioneaza serviciul admnistratie publica, monitorizarea procedurilor administrative care se organizeaza si functioneaza in subordinea directorului executiv al Directiei administratie publica sau al secretarrului general , serviciu care are printre atributii si intocmirea /redactarea dispozitiilor Primarului.
Dispozitiile se realizeaza cu respectarea normelor de tehnica legislativa stabilite prin Legea nr.24/2000. Categoria juridica a actului administrativ, respectiv dispozitie, este determinata de prevederile art.196 alin. (1), lit.b) din O.U.G nr. 57/2019, dispozitii legale care stabilesc ca primarul este autoritatea publica locala investita prin lege sa emita dispozitii.
In partea introductiva a proiectului de dispozitie se mentioneaza pe langa temeiurile juridice pe baza si in executarea carora se emite actul si temeiul legal din OUG nr. 57/2019, privind Codul administrativ.
Partea dispozitiva a actului administrativ reprezinta continutul propiu-zis al reglementarii. Atestarea autenticitatii actului administrativ se realizeaza prin semnarea acestuia de catre emitent – Primarul si aplicarea sigiliului avand inscriptionata mentiunea „PRIMAR”, iar formula de atestare a legalitatii va avea urmatorul cuprins: „Contrasemneaza Secretarul General (Nume si prenume)”.
In lipsa din institutie a semnatarilor, dispozitia se semneaza de inlocuitorii acestora (conform legii sau imputerniciti in acest sens), precizandu-se functia si numele acestora.
Dispozitiile primarului sunt structurate pe articole si alineate ca subdiviziuni ale articolului. Daca textul unui articol sau alineat contine enumerari prezentate distinct, acestea se identifica prin utilizarea literelor alfabetului romanesc si nu prin liniute sau semne grafice.
Astfel, fiecare institutie in parte are posibilitatea ca printr-o procedura operationala sa reglementeze elaborarea si evidenta dispozitiilor emise de catre Primar si totodata aceste atributii sunt obligatorii a se regasi si in Regulamentul de organizare si functionare a Primariei.
Asadar, responsabilitatea intocmirii dispozitiilor Primarului revine functionarului/functionarilor publici din cadrul compartimentelor care gestioneaza problema supusa reglementarii din cadrul aparatului de specialitate al primarului, atributie care trebuie regasita si in fisa postului.
2. Conform art. 543 din Codul administrativ, contractul de management se incheie intre persoana care ocupa functia pentru care legea prevede obligativitatea unui astfel de contract si autoritatea sau institutia publica, prin reprezentantul sau legal, cu respectarea urmatoarelor cerinte specifice:
a) evidentierea expresa a obiectului contractului sub forma de activitati de sine statatoare, identificabile si verificabile, si a indicatorilor de performanta aferenti acestora;
b) evidentierea expresa a drepturilor si obligatiilor ce le revin partilor in executarea contractului;
c) indicarea expresa a modalitatilor si termenelor de verificare pentru indeplinirea obligatiilor asumate, precum si a efectelor juridice produse de rezultatele verificarii;
d) indicarea expresa a normelor generale de drept direct aplicabile raporturilor juridice, precum si modalitatea de solutionare a eventualelor litigii aparute in legatura cu derularea si executarea contractului.
Contractul cadru de management care se incheie intre o institutie publica si persoana care va ocupa functia de manager va fi elaborat si aprobat de catre forul ierarhic superior (ordonatorul principal de credite) al institutiei respective. In unele situatii concrete, modelul cadru al contractului de management este reglementat prin legi speciale, cum ar fi in cazul managerului de spital sau al managerului unei institutii de cultura, directori de invatamant.
Un raspuns oferit in februarie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!