de Ioana Stoica 08 Dec. 2023 871 |
"Va rugam un punct de vedere si cadrul legal referitor la speta urmatoare: Un cetatean al comunei solicita informatii in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public si anume: - Bunurile imobile (terenuri, constructii), categoria, anul dobandirii, suprafata, modul de dobandire - asa cum sunt inregistrate in Registrul Agricol si in evidentele compartimentului Impozite si Taxe din cadrul Primariei - Bunurile imobile instrainate (terenuri, constructii), natura bunului instrainat, data instrainarii, persoana catre care s-a instrainat, forma instrainarii, valoarea - asa cum sunt inregistrate in Registrul Agricol si in evidentele compartimentului Impozite si Taxe din cadrul Primariei.
Mentionam ca persoana pentru care ni se solicita datele de mai sus detine functia de consilier local in cadrul Consiliului Local al comunei si in declaratia de avere pe care a depus-o si este publica nu apar toate bunurile si bunurile instrainate. Va rugam sa ne comunicati cadrul legal in baza caruia putem sa dam aceste informatii."
Raspunsul specialistilor:
Potrivit art.6 din Legea nr. 544/2001, cu modificarile si completarile ulterioare orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile publice, in conditiile legii, informatiile de interes public, autoritatile si institutiile publice fiind obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal.
Totodata, conform art. 12 alin.(1) din legea precitata, se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, prevazut la art. 1 si, respectiv, la art. 11^1, urmatoarele informatii:
a) informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii;
b) informatiile privind deliberarile autoritatilor, precum si cele care privesc interesele economice si politice ale Romaniei, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate, potrivit legii;
c) informatiile privind activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuala ori industriala, precum si principiului concurentei loiale, potrivit legii;
d) informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informatiile privind procedura in timpul anchetei penale sau disciplinare, daca se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidentiale ori se pun in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane in urma anchetei efectuate sau in curs de desfasurare;
f) informatiile privind procedurile judiciare, daca publicitatea acestora aduce atingere asigurarii unui proces echitabil ori interesului legitim al oricareia dintre partile implicate in proces;
g) informatiile a caror publicare prejudiciaza masurile de protectie a tinerilor.
Prin urmare, in cazul informatiilor ce privesc anumite categorii de proceduri sau date, cum sunt datele personale, accesul la aceste informatii este reglementat atat prin dispozitiile legii generale care instituie anumite limite ale furnizarii acestora, cat si reglementarea speciala, care din nou prevede accesul la aceste informatii cu mentionarea unor limitari in cazuri de exceptie.
De asemenea, este necesar sa precizam ca in intelesul Legii nr.544/2001 prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei.
In concluzie, in opinia noastra, solicitarea primita ar trebui analiza in principal din perspectiva obiectului ei, pe categorii de date solicitate, urmand ca in situatia in care acestea indeplinesc conditiile cerute de lege si privesc sau rezulta din activitata institutiei publice, sa fie furnizate doar in limitele si cu respectarea dispozitiile legii generale, in speta art. 12 alin.(1) lit. d) din Legea nr.544/2001, cu anonimizarea corespunzatoare a acestora, si dupa caz, cele ale legislatiei speciale in domeniul GDPR.
In plus, facem precizarea ca la analiza categoriei de informatii solicitate trebuie avute in vedere si dispozitiile art. 5 alin.(1) lit.g) si h) din legea precitata urmarindu-se la nivelul institutiei categoriile de informatii cuprinse in lista cuprinzand documentele de interes public, dar si in lista cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii.
Completarea corecta sau nu de catre o persoana a declaratiei de avere si a celei de interese poate fi sesizata, in conditiile legii, autoritatii competente, in speta de fata ANI, neputand fi insa temei in mod expres pentru asigurarea accesului la informatii. Temeiul acordarii informatiilor il reprezinta Legea nr. 544/2001, fiind totodata asigurata si anonimizarea datelor persoanele, in conditiile expres prevazute si mentionate mai sus.
Un raspuns oferit in decembrie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.