Calcul indemnizatie asistenti medicali, conform OUG 63/2023

de Cristian Tanase 05 Feb. 2024 526

Calcul indemnizatie asistenti medicali, conform OUG 63/2023
"In privinta sumei de 500 lei brut acordata asistentelor medicale si functiilor asociate, indemnizatie, acordata lunar conform OUG 63/2023, considerati ca aceasta trebuie acordata pentru timpul efectiv lucrat?" Raspunsul specialistilor:


Prin OG 42 din 31.08.2023 s-a creat cadrul legal, pentru a fi acordate si indemnizatii personalului de specialitate medico-sanitar care efectueaza garzi in baza unui contract individual de munca cu timp partial pentru activitatea prestata in linia de garda si personalului de specialitate medico-sanitar si auxiliar-sanitar care asigura asistenta medicala.

Astfel, indemnizatia de 500 de lei brut pe luna trebuie acordata asistentelor medicale din unitatile sanitare proportional cu timpul lucrat, deoarece aceasta indemnizatie face parte din categoria drepturilor asimilate cu salariul de baza.

 

In acest sens, precizam urmatoarele:

 

- orice drept salarial trebuie incadrat intr-una dintre categoriile de drepturi salariale prevazute de Codul muncii si de legea nr. 153/2017. In acest sens este relevant faptul ca acest drept salarial a fost introdus printr-o modificare a Legii 153/2017, OUG 63/2023 creand o noua categorie de indemnizatie fata de cele deja existente: indemnizatia care completeaza salariul de baza.

In consecinta, aceasta indemnizatie face parte din categoria sumelor aferente salariilor de baza, singura diferenta dintre aceasta indemnizatie si restul salariului de baza este faptul ca indemnizatia nu intra in calculul aferent sporurilor, deoarece sporurile se raporteaza la un salariul de baza ce nu include aceasta indemnizatie.

Este relevant faptul ca intentia vizata de actul normativ a fost aceea a cresterii salariilor de baza.. Absenta incadrarii acestei indemnizatii in categoriile generale de drepturi salariale risca sa anuleze caracterul - meritat - de recompensa pentru munca prestata, generandu-i caracterul de facilitate data de guvernanti. Cu alte cuvinte, asimilarea acestei indemnizatii cu salariile de baza ii consacra caracterul de drept salarial, ce nu poate fi suspendat/anulat.

 

Art. II al OUG 63/2023 indica faptul ca impactul financiar al acestui drept se va lua in considerare la stabilirea noii grile de salarizare din viitoare lege. Pentru a lua acest drept in considerare el trebuie asimilat unuia dintre drepturile salariale, fiind evident ca salariul de baza este cel care corespunde acestei asimilari.

In aceste conditii, in absenta respectarii regulii proportionalitatii cu timpul lucrat am fi in prezenta unui drept salarial care s-ar acorda lunar asistentelor medicale indiferent daca ele ar lucra sau nu; ceea ce este legal.

De mentionat, ca acest drept salarial trebuie luat in calculul valorii indemnizatiei de concediu si a indemnizatiei de concediu medical. Adica, atunci cand se calculeaza drepturile salariale din ultimele 3 luni, in functie de care se stabileste indemnizatia de concediu, trebuie luat in considerare si acest drept salarial, deoarece el are caracter permanent.

 Consecinta: indemnizatia de concediu de odihna include si corespondentul acestui drept (ca si cum ar fi acordata aceasta indemnizatie si pe perioada concediului de odihna). Pe scurt, impactul asupra drepturilor aferente concediului de odihna este, in linii mari, asemanator in ambele interpretari.

 

Trebuie avut in vedere faptul ca indemnizatia  este un drept de natura salariala, iar in conformitate cu prevederile art. 150 alin.(1) din Codul muncii, pentru perioada concediului de odihna, salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute incontractul individual de munca. Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale prevazute la alin. (1) din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu.

Astfel, la calculul concediului de odihna cat si a concediului medical, se va tine cont si de aceste venituri.

Aceasta indemnizatie nu se ia in calculul la determinarea limitei prevazute de art. 25 alin. (2) din Legea 153/2017. Totodata, mentionam ca potrivit art. 3 alin. (4) din Legea 153/2017, ordonatorii de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza/soldele de functie/salariile de functie/soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare/indemnizatiile lunare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura prevazute de lege, sa asigure promovarea personalului in functii, grade si trepte profesionale si avansarea in gradatii, in conditiile legii, astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.

 

Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice, in februarie 2024. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016