de Florentina Buzea 27 Feb. 2025 870 |
Prevederile art. 199 alin. (2) din Legea 95/2006, stipuleaza ca autoritatile administratiei publice locale pot acorda stimulente financiare lunare personalului medical si de specialitate din spitalele publice din reteaua sanitara proprie. Aceste stimulente sunt conditionate de:
- o hotarare a autoritatilor deliberative locale;
- incadrarea in bugetul aprobat;
- un plafon maxim de doua salarii minime brute pe tara.
Asadar, aceasta dispozitie prevede ca autoritatile administratiei publice locale pot acorda personalului medical si de specialitate din spitalele publice stimulente financiare lunare, in limita a doua salarii minime brute pe tara. Aceste stimulente sunt acordate pe baza unei hotarari a autoritatilor deliberative locale, in limita bugetului aprobat.
Aceasta inseamna ca personalul medical si de specialitate din spitalele publice poate beneficia de stimulente financiare suplimentare, in afara salariului de baza, in conditiile stabilite de lege.
Dar ce se petrece in 2025? Cum afecteaza OUG nr. 156/2024? Specialistii de la PortalInstitutiiPublice explica:
"In anul 2025 se pot acorda din bugetul local stimulente financiare pentru medici potrivit art. 199 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii?"
Raspunsul specialistilor:
Conform OUG 156/2024 sunt introduse restrictii bugetare pentru anul 2025. Principalele articole relevante sunt:
- articolul I, alin. (1) prin care se mentine cuantumul brut al salariilor, indemnizatiilor si soldelor la nivelul lunii noiembrie 2024, fara cresteri salariale pentru 2025.
- articolul IV, alin. (3) care prevede ca institutiile si autoritatile publice nu pot acorda premii, bonusuri sau alte drepturi de natura similara, cu exceptiile expres mentionate (fonduri europene, PNDR etc.).
- articolul IV, alin. (1) care stabileste ca, incepand cu 1 ianuarie 2025, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si altor elemente ale sistemului de salarizare se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat in noiembrie 2024, in conditiile mentionate anterior -aceeasi functie si aceleasi conditii de activitate.
Asadar, in contextul celor doua acte normative, trebuie sa analizam daca stimulentele financiare prevazute de Legea 95/2006 pot fi acordate in continuare in conditiile OUG 156/2024.
Stimulentele financiare prevazute de Legea 95/2006 sunt considerate drepturi salariale suplimentare, acordate in limita a doua salarii minime brute pe tara. Acestea sunt distincte de salariul de baza si sunt acordate pe baza unei hotarari a autoritatilor locale.
OUG 156/2024 interzice acordarea de premii, bonusuri sau alte drepturi de natura similara in anul 2025, cu exceptia celor prevazute in anumite acte normative specifice. In plus, cuantumul sporurilor si al altor elemente ale sistemului de salarizare trebuie mentinut la nivelul din noiembrie 2024.
Stimulentele financiare prevazute de art. 199 alin. (2) din Legea 95/2006 sunt acordate prin hotararea autoritatilor locale si din bugetele aprobate, fiind incadrate tehnic ca un drept salarial suplimentar.
Un drept salarial este definit de obicei ca o componenta a salariului de baza sau un element recurent care face parte din sistemul de salarizare al unui angajat. Stimulentele financiare au cateva caracteristici care le diferentiaza:
- nu sunt obligatorii – se acorda doar daca autoritatea locala aproba acest lucru.
- depind de buget – nu sunt garantate si pot varia in functie de fondurile disponibile.
- nu sunt incluse in grila de salarizare unitara reglementata de Legea-cadru 153/2017.
In schimb, ele au o legatura directa cu venitul obtinut de salariat si sunt destinate personalului medical si de specialitate, ceea ce poate sugera o natura asimilata drepturilor salariale.
OUG 156/2024 restrictioneaza acordarea de premii, bonusuri sau alte drepturi de natura similara (art. IV, alin. (3)).
Daca stimulentele financiare sunt interpretate ca drepturi salariale, ele ar putea fi exceptate de la interdictii si s-ar putea acorda in continuare, dar doar la nivelul din noiembrie 2024 (art. I, alin. (1)).
OUG 156/2024 introduce interdictii clare pentru premii, bonusuri si alte drepturi de natura similara. Daca, insa, sunt considerate drepturi extra-salariale (similar primelor sau bonusurilor), atunci pot fi interzise in 2025 conform OUG 156/2024.
Daca stimulentele financiare sunt interpretate ca facand parte din salariul de baza si sunt mentinute la nivelul lunii noiembrie 2024, ele pot continua sa fie acordate.
Daca sunt considerate „drepturi de natura similara” cu premiile si bonusurile, atunci nu mai pot fi acordate in anul 2025. In baza analizei de mai sus, se pot concluziona urmatoarele:
- stimulentele financiare prevazute de Legea 95/2006 pot fi considerate drepturi salariale suplimentare, asimilabile unor sporuri sau prime. Prin urmare, ele ar intra sub incidenta dispozitiilor OUG 156/2024.
- in anul 2025, acordarea stimulentelor financiare ar putea fi restrictionata sau interzisa, conform art. IV (3) din OUG nr. 156/2024, care interzice acordarea de premii, bonusuri sau alte drepturi de natura similara, cu exceptia celor prevazute in anumite acte normative specifice.
- daca stimulentele financiare sunt considerate „alte drepturi de natura similara” (premii sau bonusuri), ele nu vor mai putea fi acordate in anul 2025, decat daca sunt prevazute expres in unele dintre exceptiile enumerate in OUG 156/2024.
- in plus, conform art. IV (1), cuantumul stimulentelor financiare (daca acestea sunt considerate sporuri sau elemente similare) nu poate depasi nivelul din noiembrie 2024.
Asadar, stimulentele financiare sunt drepturi de natura salariala, deoarece:
- fac parte din sistemul de remuneratie al personalului, fiind plati regulate si prevazute de lege.
- sunt acordate in plus fata de salariul de baza si sunt incluse in venitul lunar al angajatilor.
- sunt reglementate ca parte a legislatiei salariale din domeniul sanatatii ( Legea 95/2006).
Stimulentele financiare prevazute de art. 199 alin. (2) din Legea 95/2006 sunt drepturi de natura salariala, deoarece fac parte din sistemul de remuneratie al personalului medical si de specialitate din spitalele publice. In contextul OUG 156/2024, acestea ar putea fi considerate "alte drepturi de natura similara" si, prin urmare, ar putea fi afectate de restrictiile introduse de aceasta ordonanta.
Insa, avand in vedere ca potrivit art. 3 alin.(3) din Legea nr. 153/2017, gestionarea sistemului de salarizare a personalului din unitatile sanitare publice, din reteaua Ministerului Sanatatii si a autoritatilor administratiei publice locale se asigura de ordonatorii principali de credite si de Ministerul Sanatatii, apreciem ca raspunderea acordarii stimulentelor si a incadrarii in buget revine in integralitate ordonatorului principal de credite al bugetului local.
Un raspuns oferit in februarie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.