de Florentina Buzea 13 Mar. 2025 589 |
Conform articolului XLI din OUG 156/2024 se prevede: La articolul LXXI din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alin. (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
(4) Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, nu pot fi prevazute prin contractele colective/individuale de munca ale operatorilor economici care aplica prevederile cap. III bonusuri, prime, plati compensatorii, gratificatii sau orice alte drepturi de natura salariala pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionarii.
(5) Acordarea drepturilor prevazute la alin. (4), in cazul contractelor colective/individuale de munca ale operatorilor economici aflate in vigoare la data de 1.01.2025, se face esalonat, in termen de 5 ani, in transe anuale egale.
Iata un studiu de caz relevant, prezentat pe PortalCodulMuncii:
"Salariatii care s-au pensionat anul acesta sau care urmeaza sa se pensioneze cum vor beneficia de transele primei de pensionare? Stim ca se va esalona pe 5 ani, in transe egale, insa tinand cont de faptul ca fostul angajat anul viitor nu va mai figura pe statul de plata, cum vom proceda cu acordarea transei a doua? La plecarea salariatului facem cu acesta o conventie de esalonare a sumei? Modul concret de acordare si transmitere in declaratia 112 ma intereseaza dupa ce salariatul nu va mai figura ca angajat."
Raspunsul specialistilor:
Situatia descrisa se refera la modul in care angajatorii trebuie sa gestioneze plata primelor de pensionare esalonate pe o perioada de 5 ani, in contextul in care salariatii nu vor mai figura in statele de plata dupa pensionare.
Asadar, conform articolului XLI din OUG nr. 156/2024, incepand cu 1 ianuarie 2025, acordarea primelor de pensionare prevazute in contractele colective sau individuale de munca aflate in vigoare la acea data se va face esalonat, in termen de 5 ani, in transe anuale egale.
Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI >>>
1. Incheierea unei conventii de esalonare la incetarea contractului de munca
La momentul incetarii contractului de munca prin pensionare, este recomandat ca angajatorul si salariatul sa incheie o conventie/un acord scris care sa detalieze modalitatea de plata a primei de pensionare esalonate. Aceasta conventie ar trebui sa includa:
suma totala a primei de pensionare datorate;
valoarea fiecarei transe anuale;
calendarul exact al platilor (datele scadente pentru fiecare transa);
modalitatea de plata (transfer bancar, mandat postal etc.);
obligatiile fiscale aferente fiecarei transe.
Aceasta conventie asigura claritate si protectie juridica pentru ambele parti in ceea ce priveste obligatiile de plata ulterioare incetarii raportului de munca.
2. Procedura de plata a transelor catre fostii angajati
Desi fostii salariati nu vor mai figura in statele de plata obisnuite, angajatorul are obligatia de a efectua platile conform conventiei de esalonare. Procedura poate include:
- evidenta separata – mentinerea unei evidente separate pentru fostii angajati care beneficiaza de prime de pensionare esalonate, pentru a monitoriza corect platile si obligatiile fiscale aferente;
- modalitatea de plata – stabilirea unei metode de plata agreate (de exemplu, transfer bancar in contul fostului angajat), asigurandu-se ca datele bancare sunt actualizate si corecte.
3. Raportarea in Declaratia 112 dupa incetarea calitatii de angajat
Desi Declaratia 112 este utilizata in principal pentru raportarea obligatiilor fiscale si contributiilor sociale aferente salariatilor activi, angajatorii au obligatia de a raporta si veniturile platite fostilor angajati, inclusiv primele de pensionare esalonate.
Astfel, pentru fiecare transa anuala platita unui fost angajat, angajatorul trebuie sa:
- completeze si depuna Declaratia 112 – in luna in care se efectueaza plata transei, angajatorul va include suma platita in Declaratia 112, la sectiunea destinata veniturilor de natura salariala pentru persoane care nu mai au calitatea de angajat;
- calculeze si retina impozitele si contributiile sociale datorate – in aceasta situatie, in functie de legislatia fiscala in vigoare la momentul platii, angajatorul trebuie sa calculeze, sa retina si sa vireze impozitul pe venit si contributiile sociale aferente sumei platite.
Este important de mentionat ca, desi fostul angajat nu mai figureaza in statele de plata curente, obligatia de raportare si de plata a contributiilor aferente acestor venituri revine in continuare angajatorului.
Avand in vedere ca legislatia fiscala poate suferi modificari, este esential ca angajatorul sa fie la curent cu prevederile legale in vigoare la momentul fiecarei plati pentru a asigura conformitatea fiscala. Pentru a asigura efectuarea corecta si la timp a platilor, este important sa detineti datele de contact actualizate ale fostilor angajati beneficiari ai primelor de pensionare esalonate.
Concluzie
Desi fostii angajati nu vor mai figura in statele de plata dupa pensionare, angajatorul are obligatia de a respecta conventia de esalonare a primei de pensionare si de a raporta corect aceste plati in Declaratia 112, asigurandu-se totodata de calcularea si virarea corespunzatoare a obligatiilor fiscale aferente.
Un raspuns oferit in martie 2025, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.