de Ioana Stoica 29 Sep. 2025 610 |
Exceptiile de la regula suspendarii, incepand cu 1 ianuarie 2025, a ocuparii prin concurs sau examen a posturilor vacante in cadrul institutiilor publice, instituita de Art. VII alin. (1) din Ordonanta de urgenta nr. 156/2024, sunt de stricta interpretare si aplicare (exceptio est strictissimae interpretationis et aplicationis). Cu alte cuvinte, exceptii nu trebuie extinse la alte situatii, pe care norma juridica respectiva nu le prevede.
Pentru a intelege mai bine aceste prevederi legislative, va prezentam un studiu de caz oferit de expertii de la PortalInstitutiiPublice:
"Avem un post vacant de asistent medical generalist la Compartimentul ortopedie pediatrica din cadrul policlinicii spitalului. Conform prevederilor legale, doar posturile unice pot fi scoase la concurs sau 15% din posturile care se vacanteaza. In OUG 156/2024 se dau definitiile referitoare la ce inseamna post unic. Spitalul, pentru toate posturile de asitent medical generalist din cadrul policlinicii a prevazut aceleasi atributii. Am dori sa organizam concurs pentru postul de asistent medical de la Compartimentul ortopedie pediatrica, insa ne lovim de faptul ca in fisa postului sunt aceleasi atributii la toate asistentele medicale generaliste. Evident ca putem modifica fisa postului, dar reprezentantii spitalului spun ca este o fisa a postului standardizata prin ordin de ministru. Ce mai putem face in aceasta situatie, pentru a demonstra ca postul respectiv este unic?"
Raspunsul specialistului:
Va precizam ca Art. VII alin. (3) din OUG 156/2024 defineste posturile unice:
- post ale carui atributii, prin continutul si natura lor, sau responsabilitati stabilite nu se regasesc intr-o alta structura organizatorica sau un post dintre cele aflate in structura in care exista numai posturi vacante. Daca atributiile postului respectiv se regasesc intr-o alta structura organizatorica, ca in speta, postul nu indeplineste conditia de a fi unic, astfel incat nu se poate aplica exceptia.
Art. VII alin. (5) din OUG 156/2024 instituie inca o exceptie de la regula suspendarii ocuparii prin concurs sau examen a posturilor:
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, in cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursa de finantare in parte.
Potrivit art. VII alin. (7) din OUG 156/2024: Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevazute la alin. (2), (4) si (5) se aproba de ordonatorul de credite, in baza solicitarii fundamentate in ceea ce priveste necesitatea si oportunitatea ocuparii si in baza avizului structurii de specialitate a ordonatorului de credite care certifica posibilitatea ocuparii posturilor cu incadrarea in bugetul aprobat la momentul initierii demersurilor pentru ocuparea acestora.
Daca in speta este un caz temeinic justificat, se poate solicita fundamentat ordonatorului principal de credite aprobarea ocuparii postului respectiv, in baza avizului structurii de specialitate a ordonatorului de credite care certifica posibilitatea ocuparii postului cu incadrarea in bugetul aprobat la momentul initierii demersurilor pentru ocuparea postului.
Un raspuns oferit in septembrie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.