de Ioana Stoica 16 Oct. 2020 1643 |
Un proiect de lege a fost depus la Senat pentru modificarea Legii Legea 544/ 2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
Prin prisma proiectului, se doreste limitarea accesului la informatii publice si creeaza posibilitatea ca autoritatile sa refuze accesul la aceste informatii motivand ca cererea e facuta cu “rea-credinta”, fiind subliniat si faptul ca "reglementarile absurde ale legii dau prilejul diversilor ONG-isti sa solicite arhive de milioane de pagini de documente pe mai multi ani", potrivit HotNews.ro.
Totodata, conform aceleiasi surse, autoritatile ar avea posibilitatea, prin noile propuneri, sa refuze accesul la informatii in cazul in care informatiile solicitate fac trimitere la contracte care cuprind clauze confidentiale ce ar putea pune in pericol activitatea unor firme sau daca exista un proces pe rol, iar informatiile ar putea cauza daune uneia dintre parti in judecarea echitabila a cauzei.
“Daca informatiile solicitate se afla deja pe site-ul Web al institutiei, raspunsul va cuprinde doar indicarea locului unde pot fi gasite acestea, iar in cazul in care volumul informatiilor solicitate depaseste 50 de pagini, autoritatea poate refuza transmiterea acestora;
Cuantumul taxei pentru serviciile prestate, respectiv actiunile desfasurate, potrivit alin. (1) al prezentului articol, va fi stabilit prin act administrativ emis, sau dupa caz, adoptat de catre organele de conducere a entitatilor prevazute la art. 2, lit. a) din prezenta lege , respectiv prin Hotararea Consiliului Local in cazul unitatilor administrativ-teritoriale, in functie de durata, complexitatea si volumul serviciilor si actiunilor ce trebuie efectuate in vederea punerii la dispozitia petentilor a informatiilor solicitate, in forma solicitata, stabilirea respectivului cuantum fiind in competenta exclusiva a autoritatilor, sau dupa caz, a organelor de conducere a institutiilor publice mai sus mentionate;
(4) Taxa instituita potrivit alin. (3) se va aplica si in cazul in care respectivele informatii de interes public sunt solicitate in format electronic, in conditiile in care documentele ce cuprind respectivele informatii de interes public sunt detinute doar in format scris si sunt indosariate, iar pentru a fi comunicate corespunzator si in timp util petentilor presupun activitati suplimentare de copiere, scanare, anonimizare a datelor cu caracter personal si alte activitati ce implica un volum, o complexitate, sau dupa caz, o durata mare de munca;
(5) Autoritatea sau institutia publica are dreptul sa refuze motivat comunicarea informatiilor solicitate in conditiile in care acestea contin date cu caracter personal ce nu pot fi anonimizate ori in conditiile in care aceste informatii sunt solicitate cu rea-credinta, incalcand dispozitiile referitoare la buna-credinta prevazute in Constitutie si legile in vigoare”, sunt alte cateva propuneri, conform sursei amintite.
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.