de Marius Matei 15 Aug. 2014 4791 |
Stagiul de cotizare reprezinta perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii.
Atentie! Stagiul de cotizare este format din insumarea perioadelor pentru care s-a datorat contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat de catre angajator si asigurat sau s-a datorat si platit de catre asiguratii prevazuti la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2) din legea 263/2010.
In plus, stagiul de cotizare reprezinta si o conditie pentru salariatii al caror contract individual de munca inceteaza si doresc sa beneficieze de somaj.
Pentru a beneficia de indemnizatia de somaj, conform art. 34 din Legea 76/2002, trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
- stagiu de cotizare de minim 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii;
- beneficiarul nu inregistreaza venituri din activitati autorizate, ori acestea sunt mai mici fata de valoarea indicatorului social de referinta in vigoare;
- beneficiarul nu indeplineste conditiile de pensionare
- beneficiarul nu este inregistrat la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza teritoriala au domiciliul;
Atentie! Salariatii au dreptul la indemnizatie de somaj doar daca contractul individual de munca inceteaza ca urmare:
- a decesului salariatului sau al angajatorului persoana fizica, precum si in cazul dizolvarii angajatorului persoana juridica, de la data la care angajatorul si-a incetat existenta conform legii;
- a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de declarare a mortii sau a punerii sub interdictie a salariatului sau a angajatorului persoana fizica;
- a constatarii nulitatii absolute a contractului individual de munca, de la data la care nulitatea a fost constatata prin acordul partilor sau prin hotarare judecatoreasca definitiva;
- a admiterii cererii de reintegrare in functia ocupata de salariat a unei persoane concediate nelegal sau pentru motive neintemeiate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de reintegrare;
- a retragerii de catre autoritatile sau organismele competente a avizelor, autorizatiilor ori atestarilor necesare pentru exercitarea profesiei;
- a expirarii termenului contractului individual de munca incheiat pe durata determinata;
- a concedierii pentru necorespundere profesionala;
- a concedierii pentru motive care nu tin de persoana salariatului;
- a initiativei angajatorului, prin notificare scrisa, in temeiul art. 31 alin. (3) din Codul muncii (perioada de proba);
- a terminarii misiunii pentru care a fost incheiat contractul de munca temporara sau daca utilizatorul renunta la serviciile salariatului temporar inainte de incheierea misiunii, in conditiile contractului de punere la dispozitie Functionarii publici au dreptul la indemnizatie de somaj daca raporturile de serviciu inceteaza:
- ca urmare a pierderii capacitatii deplina de exercitiu de catre functionarul public;
- ca urmare a faptului ca, functionarul public nu mai indeplineste conditiile de studii prevazute de lege pentru functia publica;
- ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de numire in functia publica, de la data la care nulitatea a fost constatata prin hotarare judecatoreasca definitiva;
- ca urmare a expirarii termenului in care a fost ocupata pe perioada determinata functia publica;
- intrucat autoritatea sau institutia publica isi reduce personalul ca urmare a reorganizarii activitatii, prin reducerea postului ocupat de functionarul public;
- ca urmare a admiterii cererii de reintegrare in functia publica ocupata de catre functionarul public a unui functionar public eliberat sau destituit nelegal ori pentru motive neintemeiate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus reintegrarea;
- pentru incompetenta profesionala, in cazul obtinerii calificativului "nesatisfacator" la evaluarea performantelor profesionale individuale;
- ca urmare a faptului ca starea sanatatii fizice sau/si psihice a functionarului public, constatata prin decizie a organelor competente de expertiza medicala, nu ii mai permite acestuia sa isi indeplineasca atributiile corespunzatoare functiei publice detinute;
- ca urmare a refuzului neintemeiat al inaltului functionar public de acceptare a numirii in conditiile art. 93 din Legea nr. 188/1999. Pentru a beneficia de indemnizatie de somaj, fostul salariat/functionar public va intocmi un dosar, care va cuprinde si o adeverinta eliberata de angajator. in acest scop, angajatorul va elibera persoanelor carora le inceteaza raporturile de munca din motivele de mai sus o adeverinta din care sa rezulte baza lunara de calcul al contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, stabilita potrivit titlului IX2 «Contributii sociale obligatorii» din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceasta adeverinta va cuprinde baza lunara de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor de somaj, pentru fiecare luna din ultimele 12 luni, inainte de data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, pentru care acestia au retinut si au virat la bugetul asigurarilor pentru somaj contributia individuala si au platit contributia datorata de angajator precum si, dupa caz, urmatoarele:
a) daca inregistreaza debite la bugetul asigurarilor pentru somaj;
b) perioada pentru care nu s-au platit contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj si suma aferenta acestei perioade;
c) daca angajatorul nu a platit contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj si se afla in procedura de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, inchidere operationala, dizolvare, lichidare, administrare speciala sau nu si-a achitat contributiile datorita unor situatii de forta majora;
Marius Matei, redactor InfoInstitutii.ro, aduce in atentia cititorilor stiri si noutati legislative cu privire la institutiile publice, sectorul bugetar si modificari legislative care ii privesc direct pe functionarii publici si nu numai. Experienta de aproape 10 ani in domeniu il califica pentru a face parte dintr-un colectiv de profesionisti.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.