de Florentina Buzea 08 Aug. 2023 3621 |
"O parte dintre angajati primesc spor pentru conditii vatamatoare in baza buletinului emis de directia de sanatate publica pentru lucru la calculator. Daca angajatorul le deconteaza contravaluarea ochelarilor de vedere, acestia mai beneficiaza si de acest spor?" Raspunsul specialistilor:
1. Prin HG nr. 569/2017 s-a aprobat Regulamentul privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, marimea concreta a sporului pentru conditii de munca si criteriile de acordare a acestuia pentru angajatii din administratia publica locala. In baza acestui Regulament, angajatii din administratia publica locala pot beneficia de sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca, de pana la 15% din salariul de baza, prevazut de Legea–cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Conform art 23 din Legea 153/2017,locurile de munca pentru care se acorda acest spor sunt acelea care presupun conditii de munca periculoase, constatate in urma efecturarii determinarilor sau, dupa caz, expertizarilor de specialitate.
Trebuie precizat ca la art. 23 din Legea nr. 153/2017 se face vorbire de „spor pentru conditii de munca”, insa, coroborat cu prevederile de la art. 1 din Cap. I lit. B si art. 1 din Cap. II lit. I din anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, rezulta ca suntem in prezenta unui spor pentru conditii periculoase sau vatamatoare.
Ca urmare, in baza stabilirii locurilor de munca in conditii periculoase sau vatamatoare, a fost prevazuta marimea concreta a sporului. De asemenea, s-a instituit obligativitatea de acordare a acestor sporuri exclusiv pentru acele posturi ori categorii de personal pentru care activitatea se desfasoara in locuri de munca in care activitatea nu se desfasoara in conditii normale, tinand cont de prevederile Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, precum si de legislatia subsecventa acesteia.
La stabilirea sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca se au in vedere: existenta factorilor nocivi si mecanismul de actiune a acestora asupra organismului, intensitatea de actiune a factorilor nocivi sau asocierea acestor factori, durata de expunere la actiunea factorilor nocivi, existenta unor conditii de munca ce implica o suprasolicitare nervoasa, care determina un risc de imbolnavire sau de accidentare, structura si nivelul morbiditatii in raport cu specificul locului de munca.
Nivelul sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca este de:
- pana la 15% din salariul de baza, pentru personalul care isi desfasoara activitatea sub influenta a 4 factori de risc
- pana la 10% din salariul de baza, pentru personalul care isi desfasoara activitatea sub influenta a 3 factori de risc
- pana la 5% din salariul de baza, pentru personalul care isi desfasoara activitatea sub influenta a 2 factori de risc.
Cuantumul sporului se stabileste prin aplicarea cotei procentuale asupra salariului de baza in luna respectiva, corespunzator timpului efectiv lucrat.
Sporul prevazut se acorda in conditiile in care, la eliberarea buletinelor de determinare sau, dupa caz, de expertizare a locurilor de munca, s-au avut in vedere urmatoarele aspecte:
- inregistrarea de imbolnaviri profesionale ca urmare a activitatii desfasurate la locul de munca;
- existenta unor indici de morbiditate la locurile de munca respective;
- inregistrarea unor cazuri de accidente de munca produse la locul de munca.
Sporul se acorda intregului personal din institutia respectiva sau numai pentru anumite categorii de personal.
In vederea acordarii sporului, buletinele de determinare sau, dupa caz, de expertizare a locurilor de munca, eliberate de compartimentele de specialitate din cadrul directiilor de sanatate publica, care constata ca s-au aplicat toate masurile posibile de normalizare a conditiilor de munca si ca toate instalatiile de protectie a muncii functioneaza normal, se refac ori de cate ori intervin modificari semnificative in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca si amenajarea locurilor de munca, dar nu mai tarziu de 36 de luni de la data emiterii.
La stabilirea sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca, pentru a nu afecta echilibrele bugetare, a fost introdusa conditia de a se respecta incadrarea in sumele prevazute pentru cheltuieli de personal din bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
Locurile de munca si categoriile de personal, dar si stabilirea concreta, de la caz la caz, a sporurilor pentru personalul care isi desfasoara activitatea in conditii periculoase sau vatamatoare se aproba de ordonatorul principal de credite, la propunerea structurii cu atributii in domeniul resurselor umane, cu consultarea sindicatelor sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz. Sporul se acorda cu respectarea prevederilor art. 25 din Legea cadru nr. 153/2017 si cu incadrarea in sumele prevazute pentru cheltuielile de personal din bugetul de venituri si cheltuieli aprobat. Sporul se acorda pentru activitatea desfasurata, conform contractului individual de munca/raportului de serviciu, in cadrul programului normal de lucru. Beneficiaza de sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca functionarii publici si personalul contractual din administratia publica locala.
2. Pe plan intern, prin art 16 din HG 1028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, “ protectia ochilor si a vederii lucratorilor poate fi asigurata din punctul de vedere al costurilor in cadrul sistemului national de sanatate, in conformitate cu legislatia in vigoare.”
In acest sens, art. 5 si 6 din hotararea sus mentionata precizeaza ca “angajatorii au obligatia de a face o analiza a posturilor de lucru pentru a evalua conditiile de securitate si sanatate oferite lucratorilor, in special in ceea ce priveste eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice si solicitare mentala. (...) si trebuie sa ia masurile corespunzatoare pentru a remedia riscurile constatate pe baza analizei care face obiectul art. 5, tinand seama de efectele suplimentare si/sau combinate ale riscurilor identificate.”
Angajatorul poate sa suporte contravaloarea ochelarilor de vedere numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- salariatul presteaza o activitate care implica un echipament cu monitor;
- daca se stabileste de catre medicul de medicina muncii sau in cadrul examenului medical efectuat de medicul oftalmolog la care salariatul este trimis de medicul de medicina muncii ca salariatul necesita ochelari de vedere pentru a preveni sau corecta dificultatile vizuale in raport cu activitatea care implica un echipament cu monitor;
- prevenirea sau corectarea dificultatilor vizuale sa nu poata fi realizata prin purtarea aparatelor de protectie normale.
Angajatorul are obligatia sa depuna diligentele necesare pentru prevenirea, remedierea si scaderea riscului de imbolnavire profesionala si in anumite conditii are obligatia de a pune la dispozitie anumite echipamente de SSM - ochelarii. Astfel ochelarii pot ajunge sa fie considerati ca echipament de protectie SSM, in aceste cazuri, angajatorul fiind obligat sa ii furnizeze sau sa suporte contravaloarea acestora.
Curtea de Justitie a Uniunii Europene prin hotararea pronuntata in cauza C 392/21 a stabilit ca in conformitate cu art 9 alineatele (3) si (4) din Directiva 90/270, in categoria dispozitivelor de corectie speciale se incadreaza ochelarii de vedere care vizeaza in mod specific corectarea si prevenirea dificultatilor vizuale care au legatura cu o activitate ce implica un echipament cu monitor precum si faptul ca ochelarii nu trebuie sa fie exclusiv folositi in cadrul profesional.
De asemenea, Curtea a hotarat ca angajatorul poate, fie sa cumpere ochelarii salariatilor, fie sa deconteze costul acestora salariatilor.
In ceea ce priveste sumele alocate decontarii ochelarilor de vedere trebuie retinut faptul ca nu este reglementata o suma maxima sau minima pentru decontarea cheltuielilior efectuate cu ochelarii ci, ar trebui sa se regaseasca in contractul individual/colectiv de munca in regulamentul intern sau intr-o procedura interna, urmand ca fiecare institutie publica sa aleaga care este suma maxima acceptata pentru cheltuiala referitoare la achizitionarea ochelarilor de vedere pentru angajati cat si orice alte conditii care trebuie respecatate de salariati.
Din punct de vedere fiscal, daca decontarea ochelarilor de vedere se regaseste in contractul individual/colectiv de munca sau in regulamentul intern sau intr-o procedura interna, decontarea se face conform prevederilor din Codul fiscal, considerandu-se a fi un venit neimpozabil, capitolul bugetar al acestei cheltuieli incadrandu-se in Titlul II art bugetar 20.14 Protectia muncii.
Astfel, trebuie retinut faptul ca sporul pentru conditii vatamatoare si decontarea ochelarilor sunt doua chestiuni distincte, reglementate prin legi diferite si care nu se exclude reciproc. Atat timp cat niciun act normativ nu are o prevedere speciala prin care sa se ingradeasca in vreun fel unul dintre aceste drepturi, consideram ca ele pot fi acordate simultan, neexistand legatura intre ele.
Mai mult decat atat, sporul pentru conditii vatamatoare se incadreaza in Titlul I Cheltuieli de personal-articol bugetar 10.01.05 Spor pentru conditii de munca, iar decontarea se incadreaza in Titlul II art bugetar 20.14 Protectia muncii.
Un raspuns oferit in iulie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratia publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.