Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Abateri disciplinare in institutii publice. PROCEDURA de incetare raport de serviciu

de Cristian Tanase 03 Mai. 2022 112

Abateri disciplinare in institutii publice. PROCEDURA de incetare raport de serviciu
Va reamintim ca, potrivit dispozitiilor art. 492 din Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea administrativ-disciplinara a acestora.


"Suntem o Directie Judeteana, cu 5 angajati, un director si patru consilieri. Unul dintre consilieri are probleme cu alcoolul si absenteaza de la serviciu frecvent. Nu avem comisie de disciplina (nr. mic de functionari). Ce posibilitati legale exista ca ecest consilier sa fie concediat?"


Raspunsul specialistilor: 


Este demn de precizat - constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:

a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
c) absenta nemotivata de la serviciu;
d) nerespectarea programului de lucru;
e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor cu acest caracter;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice in care functionarul public isi desfasoara activitatea;


h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu caracter politic;
i) refuzul nemotivat de a indeplini atributiile de serviciu;
j) refuzul nemotivat de a se supune controlului de medicina muncii si expertizelor medicale ca urmare a recomandarilor formulate de medicul de medicina muncii, conform prevederilor legale;
k) incalcarea prevederilor referitoare la indatoriri si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii publici, altele decat cele referitoare la conflicte de interese si incompatibilitati;
l) incalcarea prevederilor referitoare la incompatibilitati daca functionarul public nu actioneaza pentru incetarea acestora intr-un termen de 15 zile calendaristice de la data intervenirii cazului de incompatibilitate;
m) incalcarea prevederilor referitoare la conflicte de interese;
n) alte fapte prevazute ca abateri disciplinare in actele normative din domeniul functiei publice si functionarilor publici sau aplicabile acestora.


Va ocupati de relatiile de munca intr-o institutie publica? Atentie, aveti obligatia sa intocmiti nu mai putin de 63 de documente si formulare!
Renuntati la a va mai bate capul! Va prezentam acum Modele si Formulare obligatorii in Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice, DETALII AICI >>>

 

Sanctiunile disciplinare sunt:

 

a) mustrarea scrisa;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5 - 20% pe o perioada de pana la 3 luni;
c) diminuarea drepturilor salariale cu 10 - 15% pe o perioada de pana la un an de zile;
d) suspendarea dreptului de promovare pe o perioada de la unu la 3 ani;
e) retrogradarea intr-o functie publica de nivel inferior, pe o perioada de pana la un an, cu diminuarea corespunzatoare a salariului;
f) destituirea din functia publica.

 

Ca urmare a savarsirii abaterilor disciplinare prevazute, se aplica urmatoarele sanctiuni disciplinare (art.492 alin.(3) Cod adm):

 

a) pentru abaterile disciplinare prevazute la alin. (2) lit. a), b) si d), se aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute la alin. (3) lit. a) sau b);
b) pentru abaterile disciplinare prevazute la alin. (2) lit. c) se aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute la alin. (3) lit. b) - f);
c) pentru abaterile disciplinare prevazute la alin. (2) lit. e) - h), se aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute la alin. (3) lit. c) - f);
d) pentru abaterile disciplinare prevazute la alin. (2) lit. i) - k) si m), se aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute la alin. (3);e) pentru abaterile disciplinare prevazute la alin. (2) lit. l), se aplica sanctiunea disciplinara prevazuta la alin. (3) lit. f), in conditiile prevazute la art. 520;
f) pentru abaterile disciplinare prevazute la alin. (2) lit. n), se aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute la alin. (3).

 

Se observa astfel ca legiuitorul a stabilit in functie de abaterea disciplinara si sanctiunea/sanctiunile ce pot fi aplicate respectivului functionar.

 

Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 492 alin. (3) lit. b) – f), care includ si destituirea, asadar incetarea raporturilor de serviciu, nu pot fi aplicate decat dupa cercetarea prealabila a faptei savarsite si dupa audierea functionarului public.

 

Acestea se aplica de conducatorul institutiei publice, la propunerea comisiei de disciplina.

 

Din analiza prevederilor art. 494 din Codul administrativ se observa ca pentru functiile comune legiuitorul impune un numar de 3 functionari titulari care sa faca parte din Comisia de disciplina, fiind obligatorie si nominalizarea unui reprezentant al organizatiei sindicale reprezentative sau afiliate la o federatie reprezentativa la nivelul sectorului de activitate ori, dupa caz, un reprezentant desemnat prin votul majoritatii functionarilor publici pentru care este organizata comisia de disciplina, in cazul in care sindicatul nu este reprezentativ sau functionarii publici nu sunt organizati in sindicat.

 

Totodata, conform art. 1 alin.(3) din anexa nr.7 din Codul administrativ se reglementeaza in mod expres obligativitatea ca in cadrul fiecarei autoritati si institutii publice cu personalitate juridica sa se constituie, prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice, o comisie de disciplina.


Lucrarea Modele si formulare obligatorii in legislatia muncii pentru Institutii Publice! 

Mecanismul acestui produs va ajuta sa dispuneti rapid si usor de modelul oricarui formular/document specific relatiilor de munca in institutia publica! Reduceti la minimum timpul afectat oricarui act/ document de legislatia muncii! Beneficiati acum de documente:

 

  • Sigure
  • Clare
  • Editabile
  • Usor de personalizat
  • Printabile


Economie de timp, energie si bani, detalii AICI >>>


Precizam si faptul ca la art. 3 alin.(1) din anexa nr.7 Cod administrativ se precizeaza ca prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (3) din prezenta anexa, comisia de disciplina poate fi constituita pentru mai multe autoritati sau institutii publice, in cazul in care, in cadrul uneia dintre acestea, sunt stabilite, in conditiile legii, mai putin de 30 de functii publice.

 

Constituirea acestor comisii de disciplina se face cu respectarea principiului vecinatatii teritoriale, pentru autoritatile administratiei publice locale, respectiv principiului subordonarii ierarhice, pentru institutiile publice aflate in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea unei autoritati ori institutii publice centrale sau a unei autoritati a administratiei publice locale.

 

In aceasta situatie, comisia de disciplina se constituie prin acte administrative ale fiecaruia dintre conducatorii autoritatilor sau institutiilor publice, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 2 din prezenta anexa. In actul administrativ de constituire a comisiei de disciplina se stabileste si locul de desfasurare a activitatii acesteia.

 

Astfel, intrucat procedura de cercetare administrativa este obligatorie pentru aplicarea sanctiunii disciplinare a destiuirii prevazuta la art. 492 alin. (3) lit. f) din prezentul cod. si tinand cont de numarul mic de functionari existenti in cadrul directiei judetene respectiva, apreciem ca pentru solutionarea problemei cu care va confruntati, in conditiile si cu respectarea legii, este necesar sa va adresati ordonatorului ierarhic superior in vederea aplicarii art. 3 din anexa nr.7 din Codul adminsitrativ si constituirea corespunzatoare a comisiei de disciplina.

 

Un raspuns realizat la data de 2.05.2022, realizat de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016