Finantarea unei crese de catre o primarie. Modalitatea de stabilire a salariilor

de Florentina Buzea 17 Mai. 2023 1247

Finantarea unei crese de catre o primarie. Modalitatea de stabilire a salariilor
"O primarie este fondatarea unei crese. In conditiile in care costul standard nu acopera cheltuielile de personal, primaria poate sustine diferenta? Salariile, cu exceptia personalului didactic, cum sunt stabilite in acest caz? Este necesara emiterea unei hotarari de Consiliu Local?" Raspunsul specialistilor:


Serviciile de educatie timpurie anteprescolara sunt servicii integrate de educatie, ingrijire si supraveghere oferite copiilor anteprescolari, pe timpul zilei, in urmatoarele tipuri de unitati de educatie timpurie anteprescolara, in conditiile prevazute de legislatia in vigoare, conform art 1 din Anexa la Hotararea 566/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara:

 

a) crese arondate unei unitati de invatamant prescolar cu personalitate juridica, cu program prelungit;
b) crese arondate unei unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care are in componenta nivel prescolar, inclusiv cresele confesionale care solicita arondarea prin decizie a inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti;
c) crese nearondate unei unitati de invatamant, pentru care autoritatile administratiei publice locale au calitatea de persoana juridica fondatoare si care devin unitati de invatamant cu personalitate juridica si sunt coordonate metodologic de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti;
d) centre de zi cu grupe de anteprescolari; acestea nu au statutul de unitati de invatamant.
Cresa este un serviciu public sau privat care are misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate de educatie, ingrijire si supraveghere a copiilor cu varste cuprinse intre 0 si 3 ani.

 

Astfel, unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica in care se organizeaza grupe de educatie timpurie anteprescolara sau cele care au arondata o cresa fac parte din sistemul de invatamant preuniversitar, reglementat de Legea educatiei nationale 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat care ofera servicii de educatie timpurie anteprescolara, conform art 54 din Hotararea 566/2022 – Metodologia privind Finantarea unitatilor de educatie timpurie anteprescolara, se realizeaza din urmatoarele surse:

 

a) bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei, pentru cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale in bani, stabilite prin lege, precum si contributiile aferente acestora, conform prevederilor art. 104 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;

 

b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale, conform prevederilor art. 104 alin. (2) lit. b) si d) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) venituri proprii ale bugetelor locale;
d) donatii si sponsorizari;
e) alte surse legal constituite, inclusiv sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale.

 

Conform art. 6 al 3) din Anexa la Hotararea nr. 566/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara, Ministerul Educatiei, prin inspectoratele scolare, asigura finantarea cheltuielilor de personal pentru crese, in limita costului standard per anteprescolar, proportional cu numarul de anteprescolari. Inspectoratele scolare efectueaza lunar deschideri de credite bugetare catre cresele cu personalitate juridica, pe baza solicitarilor fundamentate ale acestora, in limita sumelor calculate in baza costului standard per anteprescolar.

 

(4) Responsabilitatea fundamentarii si utilizarii sumelor alocate, revine ordonatorului de credite al cresei cu personalitate juridica.
(5) Autoritatile administratiei publice locale pot contribui, din bugetele proprii, la finantarea creselor

 

Conform art 27 din Legea educatiei nr 1/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, la Articolul II, in ceea ce priveste salarizarea personalului care isi desfasoara activitatea intr-o cresa, se prevede ca “Salariile de baza ale functiilor specifice din crese se vor stabili cu respectarea prevederilor art. 28 alin. (1) si (2) si ale art. 36 alin (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Art 92 al (5) din Legea educatiei precizeaza ca “salarizarea personalului didactic si a celui didactic auxiliar din unitatile de invatamant de stat se face si in functie de performantele profesionale, conform legii”.

Trebuie retinut faptul ca ,cresele care au ramas in administrarea autoritatilor locale si nu au fost preluate de Ministerul Educatiei sunt unitati de invatamant cu personalitate juridical.

 

Totodata, potrivit art. 129 alin. (1) din Codul administrativ, Consiliul local are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in toate problemele de interes local, cu exceptia celor care sunt date prin lege in competenta altor autoritati ale administratiei publice locale sau central.

Aprecierea necesitatii si oportunitatea adoptarii si emiterii actelor administrative apartine autoritatilor locale, in conditiile art. 240 alin. (2) din Codul Administrativ.

 

In acest sens, in vederea alocarii unor resurse financiare suplimentre din bugetul propriu al administratiei publice locale catre o institutie (cresa) din subordine se poate realiza numai in baza unei Hotarari a Consiliului Local, conform dispozitiilor mentionate.

 

Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratia locala.

 

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016