de Ioana Stoica 20 Ian. 2014 7652 |
Desi pare greu de crezut, si personalul cu activitati de birou se poate confrunta cu riscuri semnificative la locul de munca. Asadar, integrarea securitatii si sanatatii in munca in activitatile de birou este la fel de importanta ca in orice alt domeniu de activitate.
Activitatile de birou s-au dezvoltat foarte mult in ultima perioada, datorita dezvoltarii economiei de piata si extinderii proprietatilor private, iar evolutia echipamentelor moderne, precum telefoanele digitale sau copiatoarele, au schimbat complet aspectul traditional al activitatii de birou.
Munca de birou presupune o activitate in care factorii de risc sunt in numar din ce in ce mai mare, iar bolile cauzate de acestia afecteaza foarte multe persoane.
Exemple de factori de risc profesional ce pot fi intalniti intr-un birou:
- Pozitii incomode;
- Pozitie asezat prelungita;
- Miscari repetitive;
- Lucrul continuu in fata ecranului, fara pauze sau alternarea activitatilor;
- Solicitari ale sistemului vizual;
- Calitatea scazuta a aerului din interior;
- Emisii de la copiator sau imprimanta;
- Zgomot care perturba atentia;
- Fire sau cabluri care impiedica deplasarea libera si creeaza pericolul de impiedicare;
- Spatiu insuficient pentru schimbarea pozitiei in timpul lucrului;
- Temperatura necorespunzatoare;
- Nivel scazut de iluminare sau lumina exclusiv artificiala;
- Lipsa de control asupra lucrului;
- Ritm de munca alert;
- Intreruperi frecvente ale activitatii;
- Munca monotona;
- Stresul psihic;
- Caile de evacuare si iesirile de urgenta nu sunt semnalizate corespunzator sau sunt blocate;
In cazul in care, ulterior evaluarii riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, nu luati masuri de prevenire si nu aplicati metode de lucru care sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei sanatatii lor, riscati sa raspundeti contraventional si puteti fi sanctionat(a) cu amenda de la 3.500 de lei la 7.000.
Masuri pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor la birou:
- Efectuati evaluarea riscurilor;
- Masurati si monitorizati parametrii mediului de munca: temperatura, umiditate, circulatia aerului;
- Consultati si informati lucratorii cu privire la schimbarile din mediul de munca;
- Amenajati locurile de munca pe principii ergonomice si apelati la experti pentru a realiza acest lucru;
- Asigurati intretinerea periodica a echipamentelor de lucru;
- Supravegheati starea de sanatate a lucratorilor, in special pentru problemele de vedere si afectiunile musculo-scheletale, prin controale medicale periodice.
Doriti sa obtineti o productivitate maxima cu un efort minim si sa eliminati ineficienta, va recomandam sa respectati cel putin urmatoarele conditii atunci cand organizati activitatile de birou din firma dvs.:
- selectati, orientati si instruiti-va riguros angajatii;
- dotati birourile cu mobilier potrivit caracteristicilor antropometrice ale lucratorilor, pozitiei acestora in timpul muncii, sarcinilor de indeplinit si locului de munca;
- creati o ambianta care sa asigure securitate si confort;
- repartizati rational sarcinile;
- achizitionati echipamente informatice moderne pentru a diminua efortul fizic si intelectual al angajatilor;
- asigurati crearea unui microclimat (zgomot, temperatura, iluminat, culoare) optim, in scopul reducerii efortului senzorial si al cresterii posibilitatilor de concentrare in executarea sarcinilor;
Autor: Ioana Stoica
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.