de Ioana Stoica 06 Mai. 2015 4363 |
Managementul riscurilor reprezinta o componenta importanta a sistemului de control managerial intern a carui implementare obligatorie prin lege revine conducatorului unei institutii publice.
Orice institutie publica are obligatia de a analiza sistematic, cel putin o data pe an, riscurile privind activitatile pe care le desfasoara si de a elabora planuri care sa limiteze pe cat posibil consecintele acestor riscuri. De asemenea, conducatorul entitatii publice va desemna salariatii responsabili in aplicarea planurilor respective.
Atentie! Prezenta in institutie a unor riscuri scapate de sub control poate:
- Impiedica indeplinirea obiectivelor institutiei publice
- Atrage asupra managerului calificativul de incompetenta profesionala sau chiar acuzatia de subminare a dezvoltarii
- Genera represalii financiare consistente si pierderea functiei de manager
Nu ai respectat cerintele Standardului 11 “Managementul riscului” din Ordinul nr. 946/2005?
Automat ai incalcat si art. 4 din O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern managerial si controlul financiar preventiv care prevede obligativitatea:
- identificarii riscurillor din institutia publica pe care o conduci
- intreprinderii acelor actiuni care sa plaseze si sa mentina aceste riscuri in limite acceptabile
Nerespectarea obligatiei de a pune la punct un sistem de control managerial intern in institutia pe care o conduci (deci si a unui management viabil al riscului) se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei, conform art. 28 din OG nr. 119/1999. Mai mult!
Principalele motive care determina aparitia riscurilor:
- management inadecvat al raporturilor dintre o institutie publica si mediul in care actioneaza
- centralizarea excesiva a sistemelor de conducere
- nerespectarea regulilor si regulamentelor prevazute in sistemul de control intern/managerial
- intarziere in realizarea proiectelor, care duce la depasirea costurilor
- resurse necorespunzatoare
- politici de obiective nepotrivite


Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.