Salariul minim pe economie in institutie publica, in 2025. REGULI impuse de OUG nr.156/2024!

de Florentina Buzea 27 Ian. 2025 1019

Salariul minim pe economie in institutie publica, in 2025. REGULI impuse de OUG nr.156/2024!
Asa cum se prevede la art. 164 alin. (8) din Codul muncii, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului poate fi acordat unui salariat pentru o perioada de maximum 24 de luni, de la data incheierii contractului individual de munca.


Dupa o perioada de 24 de luni de la semnarea contractului individual de munca, in care salariul brut a fost egal cu minimul stabilit prin hotararea de guvern (minimul garantat in plata), angajatorul are responsabilitatea de a creste salariul de baza al angajatului respectiv peste nivelul salariului minim stabilit prin hotararea de guvern.

Salariul minim brut pe tara reprezinta nivelul remuneratiei  pe care un angajator este obligat de lege sa il plateasca angajatilor sai. De la 1 ianuarie 2025, salariul minim brut pe tara s-a majorat de la 3.700 la 4.050 de lei, conform HG 1.506/2024.

 

Iata un studiu de caz relevant, vizavi de OUG nr. 156/2024, prezentat de PortalInstitutiiPublice:

"Avand in vedere prevederea art.164 alin. (8) privind obligativitatea majorarii salariului unui nou angajat incadrat cu salariul minim care in cursul anului 2025 implineste 24 de luni de la angajare, dar si restrictia de mentinere a salariilor la nivelul lunii noiembrie 2024 prevazuta de OUG 156/2024, este corect sa i acordam acestui salariat un salariu mai mare decat salariul minim brut pe tara din anul 2025? Mentionam ca suntem primarie si trebuie sa modificam salariile prin Hotarare de Consiliu Local."


Raspunsul specialistului: 


Conform art.I alin.(3) din OUG 156/2024,  prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, incepand cu 1 ianuarie, pentru functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale „Administratie“ din aparatul propriu al consiliilor judetene, primarii si consilii locale, din institutiile si serviciile publice de interes local si judetean din subordinea acestora, salariile de baza se mentin la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna noiembrie 2024 in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.

 

Situatia expusa implica o aparenta contradictie intre cele doua prevederi legale

Art. 164 alin. (8) din Codul Muncii, care prevede obligativitatea majorarii salariului minim pentru angajatii care, dupa 24 de luni de la angajare, isi pastreaza acelasi loc de munca, astfel incat salariul lor sa fie mai mare decat salariul minim brut pe tara (in vigoare la data majorarii).


Art. I alin. (3) din OUG 156/2024, care prevede mentinerea salariilor pentru functionarii publici si personalul contractual din administratia publica la nivelul lunii noiembrie 2024, cu anumite exceptii (ex. schimbarea functiei sau a conditiilor de munca).


Aceasta prevedere este specifica sectorului public si reprezinta o masura temporara care are prioritate fata de alte dispozitii generale privind salarizarea in sectorul public.

Asadar, obligatia de majorare a salariului minim pentru salariatii care implinesc 24 de luni de angajare (Codul muncii) intra in contradictie cu prevederea specifica din OUG 156/2024 privind inghetarea salariilor in administratia publica la nivelul lunii noiembrie 2024.


In drept, normele speciale prevaleaza fata de cele generale, conform principiului specialia generalibus derogant.

OUG 156/2024 este o norma speciala aplicabila exclusiv institutiilor publice in anul 2025, iar aceasta stabileste in mod clar ca salariile de baza se mentin la nivelul lunii noiembrie 2024.

 

Mentinerea salariilor este o masura speciala, aplicata in contextul restrictiilor bugetare impuse pentru anul 2025. Astfel, obligatia generala din Codul muncii privind majorarea salariului dupa 24 de luni de munca ar fi suspendata temporar pentru personalul din institutiile publice.

 

Opinam ca restrictia impusa de OUG 156/2024 este valabila doar pentru anul 2025. Obligatia de majorare a salariului conform art. 164 alin. (8) va redeveni aplicabila dupa incetarea aplicabilitatii restrictiilor din OUG 156/2024.
Salariul respectiv trebuie sa ramana la nivelul lunii noiembrie 2024, chiar daca acesta implineste 24 de luni de activitate in 2025. Aceasta este interpretarea care respecta prevederile OUG 156/2024.

Este indicat sa informati angajatul cu privire la faptul ca majorarea salariului este temporar suspendata din cauza prevederilor legale in vigoare, pentru a evita eventuale nemultumiri sau litigii.

 

Totusi, neaplicarea majorarii prevazute la art. 164 alin. (8) din Codul muncii poate fi interpretata ca o incalcare a drepturilor individuale ale salariatilor.
Pentru a evita o astfel de situatie, este recomandata consultarea autoritatilor competente (cum ar fi Inspectia Muncii sau Ministerul Muncii) sau includerea acestei situatii intr-un act administrativ justificativ adoptat de catre Consiliul Local.

 

In conditiile expuse, OUG 156/2024 este o norma speciala si prevaleaza pentru institutiile publice in anul 2025, stabilind inghetarea salariilor la luna noiembrie 2024.

 

Un raspuns oferit in ianuarie 2025 de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016