Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale

de Ioana Stoica 15 Ian. 2014 2754

Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale
Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale reprezinta o asigurare de persoane, care face parte din sistemul de asigurari sociale, este garantata de stat si cuprinde raporturi specifice prin care se asigura protectia sociala a salariatilor impotriva diminuarii sau pierderii capacitatii de munca si decesului acestora ca urmare a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.


Persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract individual de munca, precum si functionarii publici sunt asigurate obligatoriu prin efectul legii, conform prevederilor Legii nr. 346/2002, privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
 
Serviciile medicale corespunzatoare leziunilor si afectiunilor cauzate prin accidente de munca sau boli profesionale la care avem dreptul in calitate de asigurati sunt (conform modificarilor  aduse Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale prin Legea nr. 258/2008 publicata in M.Of., Partea I nr. 757 din 10.11.2008):
 
a) asistenta medicala de urgenta la locul accidentului, in mijloacele de transport specializate
si in unitatile spitalicesti;
b) tratament medical ambulatoriu, analize medicale si medicamente, prescrise de medic;
c) servicii  medicale  in spitale  sau in unitati  sanitare  cu personalitate  juridica  specializate pentru boli profesionale;
d) tratament de recuperare a capacitatii de munca in unitati de specialitate;
e) servicii de chirurgie reparatorie;
f) cure balneoclimaterice;
g) investigatii de specialitate si analize de laborator, necesare in vederea stabilirii caracterului de profesionalitate al bolilor;
 
Contravaloarea serviciilor medicale prestate in unitatile sanitare cu personalitate juridica si sectiile de boli profesionale, precum si in cadrul cabinetelor de medicina a muncii aflate in structura spitalelor, in scopul investigarii si stabilirii caracterului profesional al bolii, se suporta din sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetul asigurarilor sociale de stat, pe baza contractelor incheiate de spitale cu casele teritoriale de pensii, indiferent daca se confirma sau se infirma caracterul de munca, conform completarii art. 135.
 
Sanctiunile pentru nerespectarea acestor prevederi sunt: libertatea timp de 3 ani, mii de lei amenda, alte  mii de lei cheltuieli post-accident (cheltuieli de spitalizare, plata salariatului care il inlocuieste pe accidentat) sau diminuarea profitului. La nivel de intreprindere, costurile sunt determinate de efectele imediate asupra starii de sanatate a salariatilor, dar si asupra intreruperilor de productie. 
 
Am redactat o lista cu cele mai importante categorii de costuri determinate de accidentele de  munca la nivel de intreprindere:
 
- Reabilitare nemedicala (bani cheltuiti de angajator pentru a inlesni revenirea la locul de munca – instruire, consiliere, adaptarea locului de munca), facturi.
- Administrarea absentelor pe caz de boala, a vatamarilor etc.   (activitati administrative care trebuie efectuate de intreprindere in legatura cu concediile de boala), salarii totale pentru timpul petrecut la locul de munca.
- Echipament defect (despagubiri sau costuri de reparatii ale masinilor, localurilor, materialelor sau produselor asociate vatamarilor   profesionale),  costuri   de inlocuire.
- Costuri care nu sunt legate de sanatate – investigatii, managementul timpului, costuri externe  – (timp si bani cheltuiti pentru investigarea  vatamarilor, evaluarea locului de munca), salarii totale pentru timpul petrecut la locul de munca.
- Efecte asupra partilor variabile ale primelor de asigurare, prime de asigurare pentru riscuri mari (modificari ale primelor ca urmare a incidentei vatamarilor si imbolnavirilor de natura profesionala), facturi.
- Responsabilitati, costuri juridice, penalizari, facturi, revendicari, costuri de instalare, amenzi, penalizari.
- Salarii suplimentare, plata sarcinilor periculoase (cheltuiala suplimentara cu salariile pentru munca periculoasa sau neconvenabila), salarii suplimentare.
- Pierderea timpului de productie, servicii neonorate (pierderea timpului de productie ca urmare a unui eveniment care genereaza vatamari – de ex. din cauza ca necesita timp pentru inlocuirea masinilor, sau productia trebuie oprita pe durata investigatiei), valoarea totala a productiei.
- Costuri de oportunitate (comenzi pierdute sau castigate, competitivitate pe pietele specifice), valoarea estimata a productiei, reprezentand o pierdere de venit pentru intreprindere.

 
Autor: Ioana Stoica



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016