de Mihaela Croitoru 17 Oct. 2018 925 |
Comisia Europeana a publicat in urma cu cateva zile "Tabloul de bord al pietelor de consum din 2018". Acesta monitorizeaza modul in care consumatorii din UE evalueaza performanta a 40 de sectoare de bunuri si servicii. Conform indicatorului de calitate, in Romania, printre cele mai performante sectoare se numara: electrocasnicele, produsele de gradinarit, IT, dar si piata auto de masini noi. La polul opus se afla piata masinilor rulate sau transportul feroviar.
Cele mai recente date ale Tabloului de bord indica o scadere a scorului inregistrat de Romania la nivelul pietelor bunurilor de larg consum, capitol la care ocupa locul 22 in UE, cu 80,6 puncte (-1,4, 2017 fata de 2015). Pe acest sector, cel mai bine comparativ cu media UE (+3,3 pct.) sta piata masinilor noi (83,8 pct.). In schimb, piata bauturilor alcoolice se afla cu nu mai putin de 7,7 pct. sub media UE, cu un scor de doar 76,9 pct.
Pe sectorul serviciilor, Romania ocupa locul 17 in UE, cu 77,5 pct., in scadere cu 0,6 pct. fata de 2015. Comparativ cu media UE, cel mai bine stau serviciile de telefonie fixa (+6,7 pct.), telefonie mobila (+4,6 pct.) si internet (+3,8 pct.). La polul opus se afla transportul feroviar (-13,4 pct. fata de media UE), cu un total de 63,4 puncte ocupand al doilea cel mai slab scor din Uniune.
„Increderea consumatorilor este in crestere, insa exista in continuare prea multe cazuri in care acestia au experiente neplacute in legatura cu anumite piete, de exemplu atunci cand cumpara un bun imobiliar sau un autovehicul de ocazie”, a declarat V?ra Jourová, comisarul pentru justitie, consumatori si egalitate de gen. „In aprilie 2018, am prezentat „Noile avantaje pentru consumatori”, pentru a consolida respectarea drepturilor consumatorilor si a le oferi acestora noi modalitati de a-si apara drepturile. Posibilitatea de a introduce o actiune colectiva ar trebui sa le ofere consumatorilor mai multa incredere ca pot sa-si apere drepturile, precum si sa determine o mai buna respectare a normelor de catre intreprinderi.”
La nivel european, desi, incepand din 2010, increderea generala in sectorul serviciilor inregistreaza o tendinta pozitiva, raportul arata ca doar 53% din consumatori cred ca le sunt respectate drepturile privind protectia consumatorilor. Pentru bunuri de larg consum, cifra este doar cu putin mai ridicata, si anume 59%.
Principalele concluzii ale Tabloului de bord, privind pietele la nivelul UE:
- Progresele fata de anul 2016 sunt modeste, desi tendinta pozitiva inregistrata incepand cu 2010 continua.
- Desi pietele din Europa de Vest continua sa functioneze mai bine pentru consumatori, in medie, cele mai semnificative imbunatatiri ale performantelor s-au inregistrat si anul acesta in Europa de Est.
- Serviciile de internet si telefonie mobila sunt in continuare cele mai problematice pentru consumatori.
- Serviciile financiare sunt sectorul in care consumatorii sufera cele mai mari prejudicii (pierderi financiare sau pierdere de timp) in caz de probleme.
- Sectorul imobiliar si cel al autovehiculelor de ocazie sunt sectoarele in care consumatorii au cea mai scazuta incredere.
Tablourile de bord ale consumatorilor ofera o privire de ansamblu asupra modului in care functioneaza piata unica pentru consumatorii din UE. Publicate incepand cu 2008, acestea au scopul de a asigura o mai buna monitorizare a rezultatelor pentru consumatori si de a oferi date utile pentru elaborarea de politici.
...citeste mai multe pe europa.eu >>>

Mihaela Croitoru este un editor online cu experienta, dedicat muncii sale, pasionat de domeniul legislativ, atat in ce priveste relatiile de munca din cadrul institutiilor publice, dar si din sectorul privat. Subiectele prezentate sunt, de fiecare data, corecte, informative si de interes pentru angajatii bugetari.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.