Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Viza CFP in caz de externalizare serviciu contabil. Care e procedura corecta in institutii?

de InfoInstitutii.ro 22 Iun. 2021 867

Viza CFP in caz de externalizare serviciu contabil. Care e procedura corecta in institutii?
"In urma pensionarii contabilului sef, centrul de asistenta medico-sociala a ramas fara angajat pe linie financiar-contabila, dar a externalizat acest serviciu la o societate de contabilitate. La centru este angajat un consilier juridic. Cine acorda viza CFP in cazul de fata? Societatea tine efectiv contabilitatea la centru de pe 19.04.2021 (prin decizie de incepere a activitatii data de conducatorul unitatii) facand platile la furnizori, la salarii fara a pune cineva viza de control financiar preventiv. Cum se procedeaza corect in continuare si ce se intampla in cazul platilor, documentelor din contabilitate fara aceasta viza pana la numirea unei persoane responsabile?"


 

Raspunsul specialistului:
 

Potrivit prevederilor Legii 514/2003 privind statutul consilierului juridic, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Statutului privind organizarea profesiei de consilier juridic, cu modificarile si completarile ulterioare, consilierul juridic elaboreaza, avizeaza si contrasemneza acte cu caracter juridic si acorda consultanta juridica angajatorului in domeniile incidente activitatii acestuia. 
 

De asemenea, consilierul juridic avizeaza din punct de vedere al legalitatii actele juridice intocmite la nivelul angajatorului.
 

In ceea ce priveste controlorul financiar preventiv, potrivit prevederilor art. 6 din OG 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (act normativ care se aplica entitatilor publice), fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operatiuni care vizeaza, in principal:
 

Fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operatiuni care vizeaza, in principal:

a) angajamente legale si credite bugetare sau credite de angajament, dupa caz;

b) deschiderea si repartizarea de credite bugetare;

c) modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni ale clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;

d) ordonantarea cheltuielilor;

e) efectuarea de incasari in numerar;

f) constituirea veniturilor publice, in privinta autorizarii si a stabilirii titlurilor de incasare;
g) reducerea, esalonarea sau anularea titlurilor de incasare;
h) constituirea resurselor proprii ale bugetului Uniunii Europene, reprezentand contributia viitoare a Romaniei la acest organism;

i) recuperarea sumelor avansate si care ulterior au devenit necuvenite;

j) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
k) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;

l) alte tipuri de operatiuni, stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
 

Totodata,  potrivit prevederilor art. 11 din ordonanta precitata, persoana care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa fie implicata, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea operatiunii supuse controlului financiar preventiv propriu.



Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia sa respecte regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese prevazute pentru functionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
 

Separat de acestea, conform cap.II din anexa nr.2 la OMFP 923/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, pot fi numite, in vederea exercitarii controlului financiar preventiv propriu, persoanele care sunt angajate ale entitatii publice sau, dupa caz, au capacitatea legala de a incheia un contract pentru indeplinirea acestei atributii si care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
 

a) au cetatenie romana si domiciliul in Romania;
b) cunosc limba romana, scris si vorbit;
c) au capacitate deplina de exercitiu;
d) au o stare de sanatate corespunzatoare, atestata pe baza de examen medical de specialitate;
e) au studii superioare economice sau juridice. Prin exceptie, cand nu exista persoane cu pregatire superioara care sa indeplineasca prezentele conditii, pot fi numite pentru exercitarea controlului financiar preventiv propriu si persoane cu studii medii de specialitate economica;
f) au o vechime efectiva in domeniul finantelor publice de minimum 3 ani, in cazul institutiilor publice, si de minimum 3 ani in domeniul financiar-contabil, in cazul celorlalte entitati publice;
g) nu au fost condamnate pentru savarsirea unei infractiuni care le-ar face incompatibile cu exercitarea acestei activitati;
h) prezinta minimum doua scrisori de recomandare.
 

Persoanele care exercita controlul financiar preventiv propriu sunt, de regula, numite din cadrul compartimentului financiar-contabil, putand insa face parte si din alte compartimente de specialitate; persoanele respective trebuie sa fie altele decat cele care aproba si efectueaza operatiunea supusa vizei.


La entitatile publice la care, datorita numarului mic de salariati, posibilitatea de separare a atributiilor si responsabilitatilor este limitata, conducerea acestora are obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern pentru atenuarea riscurilor in utilizarea fondurilor publice.
 

Asadar, detinerea calitatii de consilier juridic nu exclude de drept posibilitatea exercitarii vizei de control financiar preventiv, insa in situatia in care aceta indeplineste conditiile sa fie numit, apreciem ca ar putea fi viza exclusiv acele operatiuni pe care nu le-a aprobat si efectuat in virtutea calitatii sale de consilier juridic (intocmire diferite tipuri de angajamente legale, etc).
 

Prin urmare, in situatia in care consilierul juridic care se doreste sa fie nominalizat sa acorde viza CFP este singurul din unitate, apreciem ca se impune o analiza foarte clara cu privire la separarea atributiilor, astfel incat respectivul consilier juridic sa nu se afla in stare de incompatibilitate, in indeplinirea responsabilitatilor presupune de functia sa si de atributiile aferente vizei CFP.
 

Totodata, supunem atentiei faptul ca viza CFP este obligatorie pe toate tipurile de documente sus-mentionate si prevazute expres de lege, aceasta obligatie neputand fi inlocuita sau exercitata in mod nu optional.

Semnalam ca aceasta ipoteza este distincta de cea a refuzului de plata si de asumare a platilor efectuate numai de catre ordonatorul de credite, fara aceasta viza a CFP,  prevazute la art. 20 si art. 21 din OG nr.119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

In aceast sens sunt si prevederile art. 21^1 din ordonanta precitata unde se stabileste expres ca ordonatorul de credite aproba proiectele de operatiuni supuse prevederilor acestei ordonante exclusiv pe baza certificarilor si/sau avizelor conducatorilor compartimentelor de specialitate, a vizei de control financiar preventiv propriu si a vizei de control financiar preventiv delegat, dupa caz. Proiectele de operatiuni refuzate la viza de control financiar preventiv propriu sau delegat, dupa caz, pot fi aprobate de catre ordonatorul de credite in conditiile art. 21.

In acest sens mentionam ca sunt si contraventiile stabilite in cuprinsul art.27 din OG nr.119/1999 care prevad amenzi cuprinse intre 3000-5000 de lei.

Prin urmare, se impune intrarea in legalitatea si separarea sarcinilor salariatilor proprii, tinand cont de pregatirea si vechimea acestora, astfel incat activitatea de CFP sa poata fi realizata corespunzator la nivelul entitatii.

 
Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro >>


 

Autor: InfoInstitutii.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016