Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice. Bugetul unei institutii poate fi divizat?

de Cristian Tanase 09 Mar. 2022 466

Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice. Bugetul unei institutii poate fi divizat?
Potrivit art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, autoritatile contractante au dreptul de a achizitiona direct produse sau servicii in cazul in care valoarea estimata a achizitiei (fara TVA) este mai mica de 678.748 de lei (140.000 euro). Ca regula generala, stabilirea incadrarii in pragurile valorice mai sus mentionate se va realiza prin raportare la valoarea estimata a contractului care urmeaza sa fie atribuit, astfel cum este aceasta precizata in mod explicit in cadrul documentelor intocmite de catre autoritatea contractanta pentru a asigura trasabilitatea achizitiei respective.


"In situatia in care in bugetul institutiei exista bugetat la articolul 20.02 reparatii curente suma de 1.400.000 lei, se poate diviza acesta suma pe mai multe coduri CPV? Astfel incat sa se incadeze la cumparare directa? Exemplu: reparatii acoperis spital 500.000 lei, reparatii interioare sectia de radiologie 500.000 LEI , reparatii interioare sectia de BFT 400.00".

 

Raspunsul specialistului: 

 

In practica, pot exista anumite situatii in care intre sintagma "achizitie" si cea de "contract" nu poate fi pus semn de egalitate, in sensul ca o anumita achizitie poate fi formata din mai multe contracte individuale. Acestea din urma (achizitiile/contractele) pot fi atribuite concomitent sau in mod succesiv (la momente diferite in timp), cu precizarea ca, in special in acest din urma caz, exista posibilitatea ca regulile conexe stabilite de legiutor privind modul de determinare/calcul a valorii estimate a "achizitiei" sa nu mai fie pe deplin respectate in absenta relizarii unei planificari corespunzatoare a achizitiei, care sa tina cont de toate necesitatile autoritatii contractante care pot aparea pe parcursul unui an bugetar.

 

Astfel, potrivit prevederilor art. 17 alin. (1) din H.G. nr. 395/2016, autoritatea contractanta va trebui sa tina cont de imprejurarea ca, modalitatea de achizitie/procedura ce urmeaza sa fie aplicata se alege in functie de:

 

 - valoarea estimata a tuturor achizitiilor cu acelasi obiect sau destinate utilizarii identice ori similare, ori care se adreseaza operatorilor economici ce desfasoara constant activitati intr-o piata de profil relevanta, pe care autoritatea contractanta intentioneaza sa le atribuie in cursul unui an bugetar;
- complexitatea contractului/acordului-cadru ce urmeaza a fi atribuit;
- indeplinirea conditiilor specifice de aplicare a anumitor modalitati de atribuire.

 

Pentru a evita aplicarea eronata a procedurilor de atribuire reglementate prin  lege, printr-o eventuala divizare a contractului/achizitiei in mai multe contracte distincte de valori mai mici, astfel incat fiecare dintre acestea sa se situeze sub un anume prag valoric aplicabil, la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 este introdusa o interdictie expresa care prevede ca “Autoritatea contractanta nu are dreptul de a diviza contractul de achizitie publica in mai multe contracte distincte de valoare mai mica si nici de a utiliza metode de calcul care sa conduca la o subevaluare a valorii estimate a contractului de achizitie publica, cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de prezenta lege.”

 

Acest articol interzice, in opinia noastra, achizitionarea acelorasi produse/servicii prin intermediul mai multor contracte. Ca atare, ca regula generala, pentru coduri CPV diferite pot fi realizate achizitii directe diferite, fara a se considera ca incalca dispozitiile art. 11 alin.(2) din Legea nr.98/2016.

 

In acest sens, aducem in discutie prevederile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 care defineste produsele similare ca fiind „acele produse care indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:

 

 - sunt destinate unor utilizari identice sau similare;
 -fac parte din gama normala de produse care sunt furnizate/comercializate de catre operatori economici cu activitate constanta in sectorul respectiv.

 

Totodata, semnalam ca potrivit prevederilor art. 16 din H.G. nr. 395/2016 in vederea estimarii valorii unei achizitii, trebuie luat in considerare scopul urmarit prin realizarea respectivei achizitii.

 

Revenind la eficienta economica si sociala, subliniem ca aceasta se obtine in cazul realizarii unei achizitii, atunci cand se creeaza conditiile necesare obtinerii unui numar cat mai mare de candidaturi/oferte, astfel incat operatorii economici, datorita concurentei mari, sa fie motivati sa ofere o calitate crescuta la un pret mai avantajos.

 

Astfel, in cadrul unei proceduri, se poate obtine un numar mare de candidaturi/oferte atat prin aplicarea principiilor transparentei, tratamentului egal, nediscriminarii, recunoasterii reciproce si proportionalitatii, cat si prin modul de configurare a cererii pe care autoritatea contractanta o lanseaza pe piata, care se traduce inclusiv prin cumularea sau nu a anumitor achizitii.

 

Prin urmare, atunci cand evalueaza daca este necesar sau nu sa cumuleze valorile mai multor achizitii de produse in vederea alegerii procedurii de atribuire, corelarea dintre scopul achizitiei si similaritate va fi realizata astfel incat sa atraga un numar cat mai mare de ofertanti/candidati, in vederea generarii unei concurente crescute, cu luarea in considerare a beneficiilor generate de economia de scara.

 

Mentionam ca odata determinat tipul de procedura aplicabila, daca este oportun, se poate opta pentru realizarea achizitiei pe loturi, fiind posibil fie sa se atribuie toate loturile odata, prin lansarea unei singure proceduri, fie sa se atribuie separat unul sau mai multe loturi, prin lansarea mai multor proceduri dar de acelasi tip cu cea determinata conform valorii estimate globale a tuturor loturilor.

 

Astfel, realizarea de lucrari de reparatii generale si de renovare are un cod CPV 45453000-7, iar realizarea de lucrari de tencuire are alt cod CPV 45410000
-4, insa aceste coduri CPV ar putea forma obiectul unei singure achizitii, daca scopul este determinat tinand cont de domeniul major ce se doreste a fi realizat, iar daca nu exista o justificare temeinica exista riscul sa se considere ca respectiva achizitie a fost intentionat fractionata. Prin urmare, desi pentru fiecare cod CPV poate fi realizata o achizitie diferita, recomandam prudenta in justificarea determinarii scopului achizitiei si realizarii de achizitii diferite pentru servicii identice sau similare in descriere ce pot fi achizitionate de la un singur operator economic.

 

Un articol realizat in data de 8.03.2022, oferit de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

 

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016