de Florentina Buzea 11 Oct. 2024 829 |
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza, la art. 32, transferul ca modalitate de ocupare a unui post vacant, in relatia dintre institutii bugetare. Astfel, la alin. (1) se prevede ca ocuparea unui post vacant in sistemul bugetar se poate face si prin transfer, daca se realizeaza de pe un post din sistemul bugetar, similar sau echivalent.
La alin. (2) se prevede ca transferul poate avea loc dupa cum urmeaza:
a) in interesul serviciului, numai cu acordul scris al persoanei care se transfera;
b) la cererea persoanei, in urma aprobarii cererii de transfer de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice la care se solicita transferul si de la care se transfera.
In Legea 53/2003, Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, transferul nu este reglementat nici ca modalitate de modificare a contractului individual de munca, nici ca modalitate de incetare a acestuia, iar legea-cadru 153/2017 nu contine precizari cu privire la regimul juridic al transferului in cazul personalului contractual.
Spre deosebire de delegare sau detasare, transferul reprezinta o modificare permanenta a locului de munca.
Conform art. 551 alin.(3) din Codul administrativ, dispozitiile art. 376 alin. (2) , 430, 432-434, 437-441, 443-449, 458 si art. 506 alin. (1) -(9) se aplica in mod corespunzator si personalului contractual.
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu. Indiferent ca este vorba despre un concediu medical, de ingrijitor, de risc maternal, de acomodare, de odihna, fara plata etc. – aflati raspunsul dorit AICI >>>
Astfel, institutia transferului la cerere este reglementata de art. 506 alin. (8) din OUG 57/2019 fiind necesara solicitarea functionarului public si aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul public.
Iata un caz concret pe PortalInstitutiiPublice:
"Daca o persoana pleaca prin transfer de la o primarie la alta institutie publica si conf notei de lichidare are 5 zile de concediu de odihna neefectuat, va rugam frumos sa ne spuneti daca exista obligatia legala ca primaria sa transfere suma aferenta celor 5 zile de concediu neefectuat catre noul loc de munca."
Raspunsul specialistilor:
Autoritatea sau institutia publica in cadrul careia s-a aprobat transferul la cerere al functionarului public instiinteaza cu celeritate autoritatea sau institutia publica in cadrul careia isi desfasoara activitatea functionarul public, despre aprobarea cererii de transfer. In termen de maximum 10 zile lucratoare de la primirea instiintarii, conducatorul autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea functionarul public are obligatia sa emita actul administrativ de modificare a raporturilor de serviciu ale functionarului public, cu precizarea datei de la care opereaza transferul la cerere. Data de la care opereaza transferul la cerere nu poate depasi 30 de zile calendaristice de la data emiterii actului administrativ.
Art. 22 alin.(4) din OG 6/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca, compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa in cazul incetarii raporturilor de serviciu ale functionarilor publici, iar la alin.(7) al aceluiasi articol se precizeaza ca celelalte prevederi ale Hotararii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, raman in vigoare.
In mod similar sunt si prevederile art. 23 alin. (5) din OG 10/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicabila personalului contractual din sectorul bugetar. In plus, la art. 502 alin.(1) lit.c) din Codul adminsitrativ, se prevede ca transferul reprezinta o cauza de modificare a raporturilor de serviciu.
In considerarea dispozitiilor legale sus-citate si tinand cont de faptul ca transferul nu este cauza de incetare si nu are ca efect incetarea raporturilor de munca ci doar modificarea acestuia, apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 14 alin.(3) din HG 250/1992 conform carora, concediul de odihna neacordat salariatilor transferati, de catre unitatea de la care s-a efectuat transferarea, se va acorda acestora de unitatea la care au fost transferati.
Potrivit art. 7 alin. (1) din HG 250/1992, pe durata concediului de odihna, salariatii au dreptul la o indemnizatie calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
Alin. (2) al acestui articol prevede ca media zilnica a veniturilor prevazute la alin. (1) se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu, in timp ce potrivit alin. (3), pentru salariatii incadrati cu fractiuni de norma, indemnizatia de concediu de odihna se calculeaza avindu-se in vedere veniturile prevazute la alin. (1), cuvenite pentru fractiunea sau fractiunile de norma care se iau in calcul.
Totodata, potrivit art. 7 alin. (5) din HG 250/1992, indemnizatia de concediu de odihna se plateste cu cel putin 5 zile inaintea plecarii in concediu.
In temeiul prevederilor art. 14 alin. (3) din HG 250/1992, concediul de odihna neacordat salariatilor transferati, de catre unitatea de la care s-a efectuat transferarea, se va acorda acestora de unitatea la care au fost transferati. Indemnizatia de concediu va fi suportata de catre cele doua unitati, proportional cu timpul lucrat la fiecare dintre acestea in cursul anului calendaristic respectiv.
Art.14 alin. (3) teza intai din HG 250/1992 face referire la efectuarea in natura a concediului de odihna neefectuat care se va acorda de catre unitatea la care s-a realizat transferul.
Concediul de odihna nu este modalitatea de remunerare a muncii prestate de salariat, ci doar dreptul recunoscut de lege acestuia la odihna, drept caruia ii corespunde obligatia corelativa a angajatorului de a-i acorda concediul si de a il remunera prin plata indemnizatiei de concediu al carei mod de calcul este reglementat de art. 7 mai sus mentionat.
Astfel, doar la momentul efectuarii concediului de odihna la cea de-a doua institutie, consideram ca se va putea determina si indemnizatia de concediu de odihna cuvenita si aplicat algoritmul de calcul al indemnizatiei de concediu de odihna ce revin fiecarei institutii prin prisma suportarii de catre cele doua institutii.
In opinia noastra, indemnizatia de concediu va fi suportata de catre cele doua institutii publice, proportional cu timpul lucrat la fiecare dintre acestea in cursul anului calendaristic respectiv, indemnizatia cuvenita fiind calculata si platita de ce-a de-a doua institutie, urmand ca pentru partea ce trebuie suportata de prima institutie sa solicite decontarea de la aceasta. In opinia noastra, din punct de vedere contabil decontarea se poate realiza prin intermediul contului 658 Alte cheltuieli operationale (Ordinul 1917/2005).
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.