CONDITII de acordare a voucherelor de vacanta in 2024

de Ioana Stoica 23 Feb. 2024 4709

CONDITII de acordare a voucherelor de vacanta in 2024
"Avand in vedere prevederile Legii nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, va rugam sa ne sprijiniti prin emiterea unui punct de vedere de specialitate referitor la aplicarea prevederilor Articolului XXIV, si anume: La articolul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014


, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: (2) Institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, acorda anual vouchere de vacanta in cuantum de 1.600 lei, in perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2026, personalului ale carui salarii lunare nete sunt de pana la 8.000 lei. Pentru a aplica corect prevederile legale mai sus mentionate, astfel cum au fost avut in vedere la elaborarea actului normativ, sunt necesare unele clarificari in ceea ce priveste salariile lunare nete de pana la 8.000 lei, la care trebuie sa ne raportam pentru acordarea voucherelor de vacanta."


Raspunsul specialistului: 

 

Potrivit art.1 alin.(2) din OUG 8/2009, astfel cum a fost acesta modificat prin art. XXIV din Legea 296/2023 “(2) Institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, acorda anual vouchere de vacanta in cuantum de 1.600 lei, in perioada 1 ianuarie 2024 - 31 decembrie 2026, personalului ale carui salarii lunare nete sunt de pana la 8.000 lei.”

 

Se observa asadar, ca legiuitorul nu indica si nu precizeaza o anumita perioada de referinta la care sa se raporteze acordarea acestui drept sau un algoritm potrivit caruia sa fie determinata aceasta valoare a salariului lunar net.

Prin urmare, in opinia noastra, in lipsa unor mentiuni exprese care sa stabileasca de alta maniera aceasta problematica, in sensul de a prevedea o medie anuala a salariilor lunare sau o alta modalitate de determinare a acestui indicator de referinta in functie de care dreptul la vouchere de vacanta se acorda, apreciem ca nivelul salariului lunar net de care se va tine cont este cel care rezulta din valoarea bruta a acestuia, din luna celei in care acestea se acorda si impoziteaza.

 

Dupa cum se cunoaste, conform art. 3 alin.(4) din Legea-cadru nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, ordonatorii de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza/soldele de functie/salariile de functie/soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare/indemnizatiile lunare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura prevazute de lege, sa asigure promovarea personalului in functii, grade si trepte profesionale si avansarea in gradatii, in conditiile legii, astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.
Astfel, fiecare salariat are stabilit prin act administrativ al conducatorului institutiei atat salariul de baza, cat si celelalte elemente salariale la care acesta este indreptatit si acestea apreciem ca sunt cele care sunt luate in calcul la determinarea salariului luanr net.

 

Semnalam ca relevanta din aceasta perspectiva apreciem ca au dispozitiile art. 7 lit.e) din Legea-cadru nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, care definesc salariul lunar ca fiind acele element care cuprinde salariul de baza ori, dupa caz, indemnizatia lunara sau indemnizatia de incadrare, compensatiile, indemnizatiile, sporurile, adaosurile, primele, premiile, precum si celelalte elemente ale sistemului de salarizare corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar.

In aceasta ipoteza, apreciem ca salariul lunar net se obtine dupa retinerea si achitarea obligatiilor fiscale prevazute de lege asupra salariului lunar, salariu lunar ce cuprinde – asa cum se observa din definitia sus-mentionata – si indemnizatiile acordate, in conditiile legii, asadar inclusiv indemnizatia de hrana.

 

Asa cum mentionam mai sus, Legea nr.296/2023 nu prevede un moment de referinta anume, insa drepturile salariale ale personalului bugetar sunt stabilite, in conditiile legii. Acestea nu sunt stabilite lunar, modificari intervenind doar din aplicarea legii (trecerea intr-o alta gradatie de vechime sau adoptarea unor acte normative specirfice, s.a.). Astfel, drepturile salariale care sunt luate in calcul la acordarea voucherelor de vacanta sunt cele cuprinse in actele administrative emise de ordonatorul de credite si la care este indreptatit respectivul salarial. Fireste, apreciem ca se analizeaza respectivele modificari si valoarea salariului lunar din care se determina si salariul net lunar si in luna de acordare a voucherelor, pentru a identifica daca pentru persoana respectiva au operat modificari/schimbari prin aact adminsitrativ al ordonatorului de credite care sa stabileasca de alta maniera salariul lunar la care este indreptatita respectiva persoana.

 

Voucherele de vacanta se acorda analizand drepturile salariale stabilite pentru fiecare salariat in parte prin act administrativ al conducatorului institutiei, in calitate de ordonator de credite. Aceste drepturi sunt prevazute si acordate potrivit legii, astfel incat acestea nu presupun o analiza a salariului efectiv incasat de salariat, salariu care poate varia in functie de situatia personala a persoanei (concediu medical, incapacitate temporara de munca, etc). Avand in vedere ca salariatii beneficiaza de dreptul la cariera, apreciem ca in luna acordarii voucherelor se reanalizeaza salariul lunar acordat respectivei persoane pentru a se determina pe baza actelor adminsitrative emise de conducatorul instituiei nivelul salariului lunar la care acesta este indreptatit, potrivit legii.

In conditiile in care legea nu face distinctie intre diferitele tipuri de elemente salariale la care o persoana este indreptatita ca urmare a desfasurarii activitatii, apreciem ca acestea toate compun si sunt luate in calcul la stabilirea salariului lunar. Astfel, ca regula, inclusiv cand vine vorba despre drepturile acordate pentru desfasurarea activitatii in cadrul unor proiecte sau activitati finantate din fonduri europene care indreptateste salariatii la acordarea unor bonusuri, stimulente sau alte elemente salariale, acestea trebuie stabilite, potrivit legii, prin acte administrative de catre ordonatorul de credite. 

 

Astfel, inclusiv aceste drepturi prevazute de lege apreciem ca sunt incluse in salariul lunar si fac parte din acesta, urmand sa fie analizate si luate in calcul la determinarea salariului net lunar si respectiv la acordarea voucherelor de vacanta.
Regula stabilita de lege vizeaza plata lunara a drepturilor salariale, astfel ca orice alta modalitate trebuie prevazuta de lege, deci trebuie sa aiba suport legal, si sa fie determinata prin acte administrative corespunzatoare care sa vizeze si in mod individual pentru fiecare salariat drepturile salariale la care acesta este indreptatit.

 

Totodata, pentru a evita anumite abuzuri in aplicarea legii, in sensul evitarii in mod voit a acordarii unor drepturi salariale in luna de referinta tocmai cu scopul de a determina o valoare mai mica a salariului lunar net, dar si eventuale sanctiuni ale Curtii de Conturi, recomandam sa va adresati pentru punct de vedere cu privire la acest aspect Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerului Finantelor.  

 

Un raspuns oferit in februarie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica. 

 

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit