Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Responsabil PSI si SSM in institutie publica. Cum procedam pentru a inlocui responsabilul in lipsa acestuia?

de Ioana Stoica 05 Nov. 2020 484

Responsabil PSI si SSM in institutie publica. Cum procedam pentru a inlocui responsabilul in lipsa acestuia?
Intr-o institutie publica in care este angajata o persoana cu atributii PSI SSM in cazul in care aceasta se afla in concediu medical (pe o perioada mai lunga) cine trebuie sa semneze fisele de instruire periodica si toata documentatia specifica compartimentului (instructiuni proprii actualizate, eventuale atualizari ale planului de prevenire si protectie etc.? Se mentioneaza ca in cadrul institutiei nu exista alta persoana acreditata in acest sens si nu a mai facut altcineva cursurile de PSI SSM.


Raspunsul specialistului:

In ceea ce priveste activitatile in domeniul securitatii si sanatatii in munca (SSM), in functie de marimea intreprinderii acestea se pot asigura, dupa caz, de catre angajator, de unul sau mai multi lucratori desemnati de catre angajator, prin serviciul intern de prevenire si protectie sau prin serviciile externe, in conformitate cu dispozitiile cuprinse in art. 16, 17, 18 si 19 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit art. 20 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, desemnarea nominala a lucratorului/lucratorilor pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie se face prin decizie scrisa a angajatorului.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca angajatorul va desemna lucratorul numai din randul lucratorilor cu care are incheiat contract individual de munca cu norma intreaga.

Angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze, potrivit prevederilor alin. (3) din acelasi articol.

In concluzie, responsabilul SSM poate fi desemnat dintre salariatii angajati cu norma intreaga la respectivul angajator si care indeplineste cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, prin decizia scrisa a angajatorului, activitatile de prevenire si protectie fiind consemnate in fisa de post a acestuia.


Insa, in functie de numarul salariatilor entitatii, pot deveni incidente dispozitiile art. 16 alin.(3), 17alin.(3), 18 alin.(3) si art. 19 alin.(2) din Normele apobate prin HG nr.1425/2006, care stabilesc ca in cazul in care angajatorul/lucratorii desemnati/serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.

Prin urmare, in baza unei justificari corespunzatoare din care sa rezulte imposibilitatea desemnarii unui alt lucrator sa exercite atributiile aferente activitatii de SSM, apreciem ca la nivelul entitatii se pot cotracta, in conditiile legii achizitiilor publice, serviciile unui serviciu extern de SSM.

Pentru a evita eventuale sanctiui aplicate de Curtea de Conturi recomandam justificarea temeinica a necesitatii externalizarii acestor servicii si explicitatea sustinerii acestei optiuni din punct de vedere financiar. Apreciem ca aceasta optiune poate fi realizata in functie de perioada de absenta a titularului postului si doar prin evitarea dublei finantari a aceleiasi activitati, respectiv daca raportul de munca al respectivei persoane este suspendat.

In ceea ce priveste activitatea de PSI, facem mentiunea ca potrivit dispozitiilor art. 6 alin. (1) din Normele generale de aparare impotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administratiei si internelor 163/2007, in cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si al celorlalte organe centrale de specialitate, al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, al consiliilor judetene, municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, orasenesti si comunale, al institutiilor publice si al operatorilor economici, in functie de nivelul riscului de incendiu si de specificul activitatii, se constituie, dupa caz, urmatoarele structuri cu atributii de aparare impotriva incendiilor:

a) compartiment de aparare impotriva incendiilor, compus din doua sau mai multe cadre tehnice sau personal de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor;

b) cadru tehnic sau personal de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor numit exclusiv pentru aceasta activitate, conform legii;
c) serviciu public voluntar sau privat pentru situatii de urgenta.

Totodata, alin. (2) din acelasi articol prevede ca in vederea indeplinirii atributiilor pe linia apararii impotriva incendiilor, consiliile locale si operatorii economici care nu au obligatia, prin lege, sa angajeze cel putin un cadru tehnic cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor sau personal de specialitate, prevazut la alin. (1) lit. b), pot desemna din randul personalului propriu un salariat care sa indeplineasca si atributii specifice in domeniul apararii impotriva incendiilor sau pot incheia un contract cu o persoana fizica sau juridica atestata, in conditiile legii.

Atributiile pentru structurile prevazute la art. 6 se stabilesc si se detaliaza astfel incat sa permita indeplinirea obligatiilor legale care revin administratorului operatorului economic/conducatorului institutiei, respectiv autoritatilor administratiei publice (art. 8 din Normele generale de aparare impotriva incendiilor).
Art. 9 din aceleasi norme prevad ca pentru celelalte categorii de salariati atributiile din domeniul apararii impotriva incendiilor se stabilesc in fisele posturilor.


Prin urmare, numai daca nu va incadrati in dispozitiile anterior mentionate, nefiind obligat sa angajati un cadru tehnic/personal de specialitate, puteti sa desemnati din randul personalului propriu un salariat care sa indeplineasca si atributii specifice in domeniul apararii impotriva incendiilor sau puteti incheia un contract cu o persoana fizica sau juridica atestata, in conditiile legii.

In situatia in care este posibila incheierea unui contract cu o persoana fizica sau juridica atestata reiteram observatiile si recomandarile sus-mentionate.

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
 

Autor: Ioana Stoica



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016