de Ana Tudor 20 Ian. 2014 4196 |
Riscul profesional reprezinta posibilitatea de producere a unui accident sau a unei imbolnaviri profesionale intr-un proces de munca, cu o anumita frecventa si gravitate a consecintelor.
In cazul in care nu respectati obligatiile legale referitoare la evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, veti raspunde contraventional si puteti fi sanctionat cu amenda de la 3.500 de lei la 7.000 de lei, conform art. 39 alin. (5) din Legea 319/2006.
In conditiile unui sistem de munca real, nu veti putea elimina toate riscurile de accidentare si/sau imbolnavire profesionala. In primul rand, pentru ca nu veti dispune de resursele materiale si/sau umane necesare unei astfel de actiuni. De aceea, va trebui sa stabiliti care riscuri sunt acceptabile si care inacceptabile.
Pentru a stabili daca un risc este sau nu acceptabil, trebuie sa luati in calcul doua elemente:
1) Probabilitatea cu care actiunea riscului conduce la accident sau afectarea sanatatii;
2) Gravitatea consecintei actiunii leziunii sau afectarii sanatatii;
Puteti considera acceptabil acel risc care ar avea consecinte grave, dar a carui probabilitate de producere este foarte mica.
Evaluarea riscurilor este activitatea prin care se identifica factorii de risc de accidentare si/sau imbolnavire profesionala si se determina cantitativ nivelul de risc al unui loc de munca/post de lucru.
Motive pentru care trebuie sa realizati evaluarea riscurilor:
- Se inscrie printre obligatiile dvs. legale si nerealizarea ei poate avea consecinte contraventionale;
- Din ea decurg toate celelalte activitati de prevenire si protectie a lucratorilor dvs.;
- Cotele de contributie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorate de dvs. se stabilesc de la 0,15% la 0,85% aplicate asupra bazei lunare de calcul, respectiv asupra sumei veniturilor brute realizate lunar, in functie de clasa de risc;
- Sunteti beneficiarul muncii prestate de lucratorii dvs. si, ca atare, trebuie sa va asumati riscul profesional;
Cum se face evaluarea riscurilor:
Va recomandam sa utilizati metoda de evaluare a riscurilor elaborata in cadrul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii Bucuresti, pe care o vom numi in continuare metoda INCDPM.
Aplicarea acestei metode se finalizeaza cu doua documente care vor insoti fiecare loc de munca pe toata durata lui de viata:
- Fisa de evaluare a locului de munca;
- Fisa de masuri de prevenire;
Metoda consta in identificarea tuturor factorilor de risc existenti la locul de munca analizat pe baza unor liste de control prestabilite si cuantificarea dimensiunii riscului pe baza combinatiei dintre gravitatea si frecventa consecintei maxime posibile asupra organismului
Puteti utiliza aceasta metoda:
- cand demarati o activitate, respectiv in faza de conceptie si proiectare a locurilor de munca;
- cand desfasurati deja o activitate, respectiv in faza de exploatare a locurilor de munca;
Metoda INCDPM de evaluare a riscurilor cuprinde cel putin urmatoarele etape:
1) Se constituie echipa de evaluare;
2) Se defineste sistemul de analizat;
3) Se identifica factorii de risc din sistem;
4) Se evalueaza riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala;
5) Se ierarhizeaza riscurile si se stabilesc prioritatile de prevenire;
6) Se propun masurile de prevenire;
Din echipa de evaluare pot face parte si reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Inainte de inceperea evaluarii, toti membrii echipei de evaluare trebuie sa cunoasca metoda de evaluare si locul de munca analizat.
teeest
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.