de Ioana Stoica 31 Oct. 2022 1112 |
Potrivit art. 149 din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatul este obligat sa efectueze in natura concediul de odihna in perioada in care a fost programat, cu exceptia situatiilor expres prevazute de lege sau atunci cand, din motive obiective, concediul nu poate fi efectuat.
Motive obiective pentru care salariatul nu a efectuat concediul de odihna in perioada in care a fost programat ar putea fi: concediu medical, concediu crestere copil, concediu pentru formare profesionala sau alte asemenea situatii.
"Suntem o Directie Judeteana subordonata unui minister. Avand postul de director executiv liber, unul din colegii mei consilieri participa la concurs si este numit prin ordin de catre minister director executiv. Va rog sa ne spunti daca trebuie sa ii facem lichidarea din functia de consilier si sa ii platim cele 50 zile concediu odihna neefectuate sau pot fi reportatein noua functie de director executiv in cadrul Directiei."
Raspunsul specialistilor:
In cazul in care salariatul din motive justificate, nu poate efectua, integral sau partial, concediul de odihna anual la care avea dreptul in anul calendaristic respectiv, cu acordul salariatului, angajatorul este obligat sa acorde concediul de odihna neefectuat intr-o perioada de 18 luni incepand cu anul urmator celui in care s-a nascut dreptul la concediul de odihna anual (art. 146 alin. (2) din Codul muncii).
Astfel, angajatorul are obligatia efectuarii unei programari a concediilor de odihna iar salariatul este obligat sa efectueze in natura concediul de odihna in perioada in care a fost programat.
Numai in situatiile in care salariatii nu pot efectua concediul de odihna in perioada programata din motive independente de vointa lor cum ar fi: concediu medical, concediu crestere copil, concediu pentru formare profesionala etc., concediul de odihna poate fi efectuat intr-o perioada de 18 luni incepand cu anul urmator celui in care s-a nascut dreptul la concediul de odihna anual.
Art. 146 raspunde asadar comandamentului efectuarii in natura a concediului de odihna, al carui scop il reprezinta refacerea fortei de munca, dupa un an de activitate a salariatului. De aceea, numai cu totul exceptional, cand din motive justificate, concediul nu s-a putut efectua, integral sau partial, in anul respectiv, el va fi efectuat in urmatoarele 18 luni, calculate incepand cu anul urmator celui in care s-a nascut acel drept. Este o obligatie a angajatorului, dar si a salariatului pentru ca si el trebuie sa efectueze concediul in natura (art. 146 C.m.).
Este permisa compensarea in bani, conform aceluiasi articol 146 alin.(3), numai la incetarea raporturilor de munca, asadar cand intre partile contractante – salariat/angajator – nu mai exista relatie contractuala, prin incetarea contractului individual de munca.
Totodata, conform art. 23 alin.(5) si (6) din OG nr.10/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ aplicabil in domeniul bugetar, compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii raporturilor juridice de munca. Celelalte prevederi din Hotararea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, raman in vigoare.
In aceste conditii, facem precizarea ca potrivit art. 15 alin.(1) din HG nr.250/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, concediile de odihna neefectuate, cuvenite salariatilor carora le-a incetat contractul de munca, vor fi compensate in bani. Sumele cuvenite sunt egale cu indemnizatia de concediu aferenta perioadei efectiv lucrate.
Raportat la aceste dispozitii legale, in situatia expusa de dvs apreciem ca incetarea raporturilor de munca detinute initial in virtutea CIM aferent functiei de executie nu reprezinta, in opinia noastra, o incetare veritabila a raporturilor dintre cele doua parti, acestea continuand sa ramana aceleasi, modificarile interveninte vizand, in principal, doar functia ocupata (aspect ce putea face obiectul unui act aditional la CIM).
Astfel, legislatia limiteaza posibilitatea compensarii in bani a concediului de odihna numai in cazul in care salariatul nu ar mai putea efectua concediului de odihna la care are dreptul. Or, intrucat concediul de odihna ar putea fi efectuat de salariat, apreciem ca nu este indeplinita pe deplin conditia imperativa stabilita de lege.
Insa, daca strict tehnic CIM intitial aferent functiei de executie inceteaza, iar ulterior, la o alta data este incheiat un nou CIM intre aceleasi parti pe o functie de conducere, si presupunand ca incetarea initiala a fost operata corespunzator si in programul informatic ReVisal, odata cu incheiarea unui nou CIM si inscrierea acestuia in ReVisal cu noua functie detinuta de salariat, apreciem ca pot fi aplicate dispozitiile art. 146 alin. (3) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art. 15 din HG nr.250/1992, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, concediul de odihna neefectuat de salariat urmand a fi compensat in bani la incetarea CIM aferent functie de executie.
Un raspuns oferit la data de 1.08.2022, realizat de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.