Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Angajamentul legal din executia bugetara si obligatiile de plata la termen. Procedura explicata de un specialist

de InfoInstitutii.ro 14 Ian. 2021 378

Angajamentul legal din executia bugetara si obligatiile de plata la termen. Procedura explicata de un specialist
aIn anul 2020 s-a aprobat prin hotararea consiliului local suma pentru achizitionarea de echipament IT, tablete, laptopuri si table inteligente pentru scoala, prin implementarea unui proiect cu finantare din fonduri europene. S-au achizitionat doar tabletele in ultimele zile ale anuluisi, nu s-a putut face plata si urmeaza scadenta. Se poate face plata din excedentul bugetului local cu aprobarea consiliului local fara a avea un buget aprobat pe anul 2021? Tinand cont ca in bugetul anului anterior a fost prevazuta suma cu aceasta destinatie (titlul 58), s-ar putea deschide credite conform bugetului provizoriu depus in Forexebug?a


Raspunsul specialistului:

Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, prin angajament legal se intelege faza din procesul executiei bugetare, reprezentand orice act juridic din care rezulta sau ar putea rezulta o obligatie pe seama fondurilor publice.

Ca atare, contractul incheiat este din aceasta perspectiva angajament legal, creand o obligatie ferma de plata pentru respectiva autoritate contractanta, institutie publica.

Totodata, potrivit art. 6 din Legea 72/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatile contractante executa obligatia de plata a sumelor de bani rezultand din contractele incheiate cu profesionisti cel tarziu la:

a) 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a oricarei altei cereri echivalente de plata;
b) 30 de zile calendaristice de la data receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii ori a unei cereri echivalente de plata este incerta sau anterioara receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor;
c) 30 de zile calendaristice de la receptie sau verificare, daca prin lege sau prin contract se stabileste o procedura de receptie ori de verificare pentru certificarea conformitatii marfurilor sau serviciilor, iar autoritatea contractanta a primit factura ori cererea echivalenta de plata la data receptiei sau verificarii ori anterior acestei date.

In sensul acestei legi, prin autoritate contractanta se intelege orice autoritate publica a statului roman, care actioneaza la nivel central, regional sau local.

Procesul bugetar in cazul neaprobarii bugetului de stat de catre Parlament isi  gaseste reglementare expresa in Legea 273/2006.
Astfel, la art. 40 alin.(1) din Legea 273/2006 se prevede ca (1) daca legea bugetului de stat nu a fost adoptata cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar, se aplica in continuare bugetele anului precedent, pana la aprobarea noilor bugete, limitele lunare de cheltuieli neputand depasi, de regula, 1/12 din prevederile bugetelor anului precedent, cu exceptia cazurilor deosebite, temeinic justificate de catre ordonatorii de credite sau, dupa caz, 1/12 din sumele propuse in proiectul de buget, in situatia in care acestea sunt mai mici decat cele din anul precedent.

In acelasi sens apreciem ca sunt si dispozitiile Capitolul II Precizari privind deschiderea creditelor bugetare, pct.B Deschiderea de credite bugetare din bugetele locale, art. 2.4 alin (3) din anexa la OMFP 3155/2020, potrivit carora cererile pentru deschiderea creditelor bugetare din bugetul local aferente lunii ianuarie 2021 pot fi transmise unitatilor Trezoreriei Statului incepand cu data de 30 decembrie 2020 inclusiv. In cazul neaprobarii legii bugetului de stat pe anul 2021 cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar al anului 2020, deschiderea creditelor din bugetele locale se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 40 din Legea 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit art. 58 alin.(1) din Legea 273/2006, excedentul anual al bugetului local rezultat la incheierea exercitiului bugetar, pe cele doua sectiuni, dupa efectuarea regularizarilor in limita sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prevazute la art. 6 lit. a), a celor exceptate la art. 6 lit. b) si a transferurilor din bugetul de stat sau din alte bugete, precum si dupa achitarea platilor restante, se reporteaza in exercitiul financiar urmator si se utilizeaza, in baza hotararilor autoritatilor deliberative, astfel:

a) ca sursa de finantare a cheltuielilor sectiunii de dezvoltare;
b) pentru acoperirea temporara a golurilor de casa provenite din decalajele intre veniturile si cheltuielile sectiunilor de functionare si dezvoltare in anul curent, in limita disponibilului rezultat in urma aplicarii prevederilor lit. a);
c) pentru acoperirea definitiva a eventualelor deficite ale sectiunilor de functionare si dezvoltare, dupa caz, la sfarsitul exercitiului bugetar.

Dupa efectuarea operatiunilor de regularizare cu bugetul de stat si cu celelalte bugete prevazute de normele metodologice aprobate prin OMFP 3155/2020, precum si a operatiunilor de la pct. 5.15, autoritatile administratiei publice locale si unitatile Trezoreriei Statului vor proceda la stabilirea rezultatului executiei bugetelor locale la finele anului, pe sectiuni.

Pe cale de consecinta, apreciem ca platile rezultate din obligatiile rezultate din angajamente legale incheiate in anul 2020, devenite scadente in anul 2021, vor fi platite in conditiile legale sus-mentionate, cu incadrarea in limitele bugetare expres prevazute de lege.  

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
 

Autor: InfoInstitutii.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016