de Cristian Tanase 05 Feb. 2020 1523 |
In cadrul unei institutii publice, o angajata care ocupa functia de asistent personal ar fi trebuit sa iasa la pensie conform anexei 5 din legea pensiilor in martie 2018 deoarece este nascuta in 05.06.1957, dar nu avea stagiul minim de cotizare. In luna iunie 2020 implineste 63 ani, varsta standard de pensionare la femei, dar stagiul de cotizare va fi la data respectiva de 11 ani si 11 luni astfel ca nu indeplineste stagiul minim de cotizare. Cum va proceda institutia in situatia data?
Raspunsul specialistului:
Codul muncii reglementeaza in cuprinsul art. 56 cauzele de incetare de drept a raporturilor de munca, la alin. (1) lit. c) fiind stabilite conditiile care trebuie indeplinite pentru a interveni aceasta cauza.
Astfel, potrivit acestor prevederi legale, contractul individual de munca inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter exceptional, pentru salariata care opteaza in scris pentru continuarea executarii contractului individual de munca, in termen de 30 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la varsta de 65 de ani; la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare; la data comunicarii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II.
Angajatorul nu poate ingradi sau limita dreptul salariatei de a continua activitatea in conditiile prevazute la alin. (1) lit. c) teza intai.
In aceasta ipoteza, pe baza unei cereri formulate cu 30 de zile inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea angajatorului, salariatul poate fi mentinut in aceeasi functie maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului individual de munca.
Se observa asadar ca legiuitorul a reglementat posibilitatea ca in situatia in care ar fi indeplinite cele doua conditii cumulative prevazute de lege, respectiv stagiul minim de cotizare si varsta standard, iar persoana in cauza si-ar exprima optiunea in aces sens, angajatorul sa ii permita continuarea activitatii.
Avand in vedere ca in cazul mentionat de dvs. cele doua conditii prevazute de lege nu sunt indeplinite, iar din cele mentionate de dvs. salariata a implinit doar varsta de 63 de ani, apreciem ca nu intervine cazul incetarii de drept a contractului individual de munca in conditiile Codului muncii, salariata putandu-si continua activitatea.
Modalitatile si conditiile de incheiere, modificare si incetare a contractului individual de munca al asistentului personal se completeaza cu prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pe cale de consecinta, intrucat legea cere in mod expres indeplinirea celor doua conditii in mod cumulativ si tinand cont de faptul ca la aceasta data nu sunt indeplinite, in opinia noastra, contractul individual de munca al asistentului personal, in lipsa altor motive, va continua sa produca efecte juridice.
Raspuns oferit pentru PortalInstitutiiPublice.ro
promovare, Codul muncii, contractul individual de munca, asistent personal
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.