Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Indemnizatia de hrana la compensarea zilelor de CO in institutii publice. Sfatul specialistului

de Cristian Tanase 21 Mai. 2021 287

Indemnizatia de hrana la compensarea zilelor de CO in institutii publice. Sfatul specialistului
aAvand in vedere prevederile OUG nr. 26/1994, ale LG. nr. 155/2010 si ale HG. nr. 171/2015 prin prezenta, un salariat, la incetarea raportului de munca, beneficiaza, pe langa compensarea in bani a zilelor de concediu de odihna ramase neefectuat, acordata potrivit art. 146 alin. 3 din Codul muncii, si de indemnizatia de hrana de care ar fi beneficiat in situatia efectuarii concediului de odihna?a


De asemenea, se mentioneaza ca prin hotarare de consiliu local s-a aprobat ca indemnizatia de hrana sa fie acordata in bani, pe zile calendaristice, exceptie facand situatiile de suspendare a raportului de munca, perioadele de concediu medical, respectiv perioadele de concediu fara plata, concediul de odihna nefiind exceptat.


Institutia considera ca, daca la incetarea raportului de munca s-ar acorda indemnizatia de hrana si pentru zilele de concediu ramase neefectuate, aceasta s-ar dubla, deoarece salariatul a beneficiat de indemnizatia de hrana acordata in zilele calendaristice in care acesta si-a desfasurat activitatea, chiar daca nu si-a efectuat concediu de odihna. Cum se procedeaza corect?
 

Raspunsul specialistului: 


In conformitate cu art 34 alin.(1) din Legea nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare “Prevederile din actele normative referitoare la mutare, acordarea concediilor, cheltuieli de transport, cheltuieli cu cazarea si locuinta raman in vigoare.”
Potrivit art. 23 din OG nr.10/2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi special, cu modificarile si completarile ulterioare:  


“(1) Personalul contractual din sectorul bugetar are dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna si la alte concedii, in conditiile legii.


2) Durata minima a concediului de odihna este de 21 de zile lucratoare pe an.
(3) La determinarea indemnizatiei de concediu de odihna se vor lua in calcul, pe langa salariul de baza, si sporurile de care beneficiaza, potrivit legii.
(4) Abrogat
(5) Compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii raporturilor juridice de munca.
(6) Celelalte prevederi din Hotararea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, raman in vigoare.
(7) Indemnizatia de concediu de odihna se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu”.
Se observa astfel ca, la alin. (3) sus-citat se prevede in mod expres ca, la determinarea indemnizatiei de concediu de odihna se vor lua in calcul, pe langa salariul de baza, si sporurile de care beneficiaza, potrivit legii.


Potrivit art. 7 lit.i) din Legea 153/2017, “sporul reprezinta un element al salariului lunar/soldei lunare, acordat ca procent la salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare, in conditiile legii, pentru fiecare categorie de personal;”


In plus, conform art.7 alin.(1) din Hotararea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare “Pe durata concediului de odihna, salariatii au dreptul la o indemnizatie calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna”.


In ceea ce priveste, compensarea concediului de odihna neefectuat, potrivit art 15 alin.(1) “Concediile de odihna neefectuate, cuvenite salariatilor carora le-a incetat contractul de munca, vor fi compensate in bani. Sumele cuvenite sunt egale cu indemnizatia de concediu aferenta perioadei efectiv lucrate”.

Totodata, Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede la art. 150 alin. (1) ca “Pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.”
Or, in conditiile in care legislatia in vigoare nu ofera o definitie a sintagmei „spor cu caracter permanent” si nici nu stabileste care sunt acele sporuri sau indemnizatii care pot fi cuprinse in aceasta sintagma, tinand cont de cele mentionate mai sus, apreciem ca indemnizatia de hrana poate fi identificata ca  avand caracter permanent in considerarea determinarii acesteia, ca si cuantum, prin raportare la perioada de timp pentru care se acorda  salariatilor.

Analizand cele anterior invocate, in special din perspectiva platii indemnizatiei de concediu aferenta perioadei concediului de odihna, se pot contura doua opinii:
 

1. Intr-o prima opinie, prevalenta ar avea dispozitiile art 150 din Codul muncii fata de cele ale OG 10/2008 si ale HG 250/1992, situatie in care indemnizatia de concediu aferenta perioadei de concediu de odihna nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva. Conform acestei interpretari, la calculul indemnizatiei de CO se va lua in calcul salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca, asadar inclusiv indemnizatia de hrana.

 

2. In a doua opinie, tinand cont de faptul ca si OG 10/2008 este act normativ de nivel primar, insa reglementeaza specific domeniul personalului contractual din sectorul bugetar, prevalenta au dispozitiile art 23 din ordonanta in discutie, care fac referire doar la sporuri nu si la indemnizatii. Caz in care indemnizatia de hrana nefiind spor, nu poate fi luata in calcul la stabilirea indemnizatiei aferenta concediului de odihna.


Potrivit art.7 lit.m) din Legea nr.153/2017, venitul salarial al personalului din sectorul bugetar cuprinde salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare, indemnizatiile lunare si, dupa caz, compensatiile, indemnizatiile, sporurile, majorarile, adaosurile, primele si premiile, precum si alte drepturi in bani si/sau in natura, corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar.
In considerarea celor expuse, indemnizatia de hrana nu poate fi considerata spor in sensul OG 10/2008 si al Legii nr.153/2017 si nu este inclusa in baza de calcul a indemnizatiei aferenta concediului de odihna.


Facem precizarea ca, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale opineaza in sensul ca reglementarea concediului de odihna este prevazuta de art.150 din Codul muncii, art 23 din OG nr.10/2008 si HG nr.250/1992, luand in considerare la calculul indemnizatiei aferenta perioadei de concediu de odihna si indemnizatia de hrana. Reamintim ca sumele cuvenite la compensarea concediului de odihna neefectuat sunt egale cu indemnizatia de concediu aferenta perioadei efectiv lucrate.
 

Avand in vedere ca la art. 3 alin. (1) si alin. (4) din Legea-Cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste ca „Art. 3 (1) Gestionarea sistemului de salarizare a personalului din institutiile si autoritatile publice se asigura de fiecare ordonator de credite.

……………….


(4) Ordonatorii de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza/soldele de functie/salariile de functie/soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare/indemnizatiile lunare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura prevazute de lege, sa asigure promovarea personalului in functii, grade si trepte profesionale si avansarea in gradatii, in conditiile legii, astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu”, recomandam prudenta in stabilirea acestui tip de drept salarial, putand solicita un punct de vedere de la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, pentru a va sustine si justifica modalitatea de calcul, in eventualitatea unui control.
 

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro 
 

Autor: Cristian Tanase



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016