Contract de prestari servicii. Perioada de valabilitate si alte prevederi legale

de Florentina Buzea 17 Iul. 2025 901

Contract de prestari servicii. Perioada de valabilitate si alte prevederi legale
Va reamintim ca un contract de achizitie publica de servicii este contractul de achizitie publica care are ca obiect prestarea de servicii, altele decat cele care fac obiectul unui contract de achizitie publica de lucrari, potrivit art. 3 din Legea 98/2026.


Un contract pe termen lung, de exemplu, reprezinta contractul de achizitie publica incheiat pe o durata de cel putin 5 ani care cuprinde durata de executie a lucrarilor, daca acesta are o componenta care consta in executie de lucrari, precum si durata de prestare a serviciilor, stabilite astfel incat contractantul sa obtina un profit rezonabil.


Dar, pentru a intelege mai multe aspecte legate despre contractul de prestari servicii, va prezentam un studiu de caz de la PortalInstitutiiPublice:

 

"In cazul in care expira luna aceasta un contract de prestari servicii pe care il avem cu o firma pentru intretinere iluminat public-schimbare becuri iluminat stradal in comuna, pe ce perioada ar trebui reinnoit? Pana la sfarsitul anului? pe un an calendaristic? Ultimul contract a fost incheiat pe 3 ani."


Raspunsul specialistului: 

 

Incepem prin a va preciza ca art. 2 alin. (2) din Legea 98/2026 prevede:


(2) Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achizitie publica si a organizarii concursurilor de solutii sunt:
a) nediscriminarea;


b) tratamentul egal;
c) recunoasterea reciproca;
d) transparenta;
e) proportionalitatea;
f) asumarea raspunderii.

 

Art. 7 reglementeaza la alin. (5) dreptul autoritatii contractante de a achizitiona direct produse sau servicii in cazul in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica de 270.120 lei.

 

Vreti sa fiti la curent cu TOATE schimbarile din domeniul achizitiilor publice?
 

Comandati lucrarea Consilier Achizitii Publice – un excelent ghid practic pentru responsabilii cu achizitiile publice. Lucrarea contine toate obligatiile, atentionarile si procedurile de care o institutie publica trebuie sa tina seama, de la programarea achizitionarii pana la finalizarea achizitiei si, respectiv, darea in consum a bunurilor achizitionate, detalii AICI <<<

 

Totodata, la alin. (7) se mentioneaza faptul ca, in cazul achizitiei directe, autoritatea contractanta:

 

a) are obligatia de a utiliza catalogul electronic pus la dispozitie de SEAP sau de a publica un anunt intr-o sectiune dedicata a website-ului propriu sau al SEAP, insotit de descrierea produselor, serviciilor sau a lucrarilor care urmeaza a fi achizitionate, pentru achizitiile a caror valoare estimata este mai mare de 200.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii, respectiv 560.000 lei, fara TVA, pentru lucrari;

 

b) are obligatia de a consulta minimum trei operatori economici pentru achizitiile a caror valoare estimata este mai mare de 140.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii, respectiv 300.000 lei, fara TVA, pentru lucrari, dar mai mica sau egala cu valoarea mentionata la lit. a); daca in urma consultarii autoritatea contractanta primeste doar o oferta valabila din punctul de vedere al cerintelor solicitate, achizitia poate fi realizata;

 

c) are dreptul de a achizitiona pe baza unei singure oferte daca valoarea estimata a achizitiei este mai mica sau egala cu 140.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii, respectiv 300.000 lei, fara TVA, pentru lucrari;

 

d) are dreptul de a plati direct, pe baza angajamentului legal, fara acceptarea prealabila a unei oferte, daca valoarea estimata a achizitiei este mai mica de 9.000 lei, fara TVA.

 

La articolul 68 sunt enumerate procedurile de atribuire aplicabile pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru sau organizarea concursurilor de solutii cu o valoare estimata egala sau mai mare decat valorile prevazute la art. 7 alin. (5). Aceste proceduri sunt urmatoarele:

a) licitatia deschisa;
b) licitatia restransa;
c) negocierea competitiva;
d) dialogul competitiv;
e) parteneriatul pentru inovare;
f) negocierea fara publicare prealabila;
g) concursul de solutii;
h) procedura de atribuire aplicabila in cazul serviciilor sociale si al altor servicii specifice;
i) procedura simplificata.

 

In situatia dvs., autoritatea contractanta poate atribui pentru executarea serviciilor respective, acordurile-cadru prin aplicarea procedurilor corespunzatoare prevazute la art. 68. 

 

In acest sens, durata unui acord-cadru nu poate depasi 4 ani, cu exceptia cazurilor exceptionale pe care autoritatea contractanta le justifica temeinic, in special prin obiectul acordului-cadru respective, iar contractele subsecvente incheiate in temeiul acordului-cadru pot avea durata stabilita de catre autoritatea contractanta si aceasta poate fi de o luna, trei luni, sase luni, doisprezece luni sau ori de cate ori se impune, cu obligatia ca in documentatia de atribuire sa fie reglementata in mod expres aceasta situatie.

 

Conform art.165 din HG 395/2016, autoritatea contractanta are dreptul de a prelungi durata contractelor de furnizare sau de servicii cu caracter de regularitate, incheiate in anul precedent si a caror durata normala de indeplinire expira la data de 31 decembrie, daca se indeplinesc, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:

a) in documentatia de atribuire, elaborata cu ocazia atribuirii contractului initial, s-au prevazut posibilitatea de suplimentare a cantitatilor de produse si servicii deja achizitionate, precum si nivelul maxim pana la care va fi posibila o astfel de suplimentare;

 

b) in documentatia de atribuire, precum si in contract este prevazuta in mod explicit o clauza prin care dreptul autoritatii contractante de a opta pentru suplimentarea cantitatilor de produse sau de servicii este conditionat de existenta resurselor financiare alocate cu aceasta destinatie;

c) valoarea estimata a contractului initial s-a determinat prin luarea in considerare a variantei in care autoritatea contractanta opteaza pentru suplimentarea la nivelul maxim prevazut a cantitatilor de produse sau servicii;

 

d) prelungirea contractului initial nu poate depasi o durata de 4 luni de la data expirarii duratei initiale de indeplinire a acestuia.

 

Asadar, contractul poate fi incheiat pana la sfarsitul anului, cu posibilitatea de prelungire cu inca 4 luni in anul urmator, conform art. 165 din HG 395/2016, iar in cazul in care valoarea contractului se incadreaza intr-una din valoarea procedurilor reglementate la art. 68 din legea 98/2016, puteti incheia acorduri cadru pe o durata de maxim 4 ani cu obligatia incheierii de contracte subsecvente in perioada de valabilitate a acordului cadru.

 

De retinut ca in cazul in care veti incheia contracte multianuale, este necesar sa se precizeze valoarea totala a contractului, dar, se subliniaza in mod concret valoarea pentru fiecare an, pentru a fi acoperita finantarea anuala in bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei.


Un raspuns oferit in iulie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit