Propuneri de modificare a Codului administrativ (OUG nr. 57/2019) – specialistii explica

de Florentina Buzea 29 Aug. 2025 326

Propuneri de modificare a Codului administrativ (OUG nr. 57/2019) – specialistii explica
Incepem prin a va preciza ca proiectul pus in transparenta decizionala vizeaza atat ajustari punctuale ale Codului administrativ, cat si un pachet de masuri temporare (2025–2026) pentru controlul cheltuielilor de personal in sectorul public. Mai jos, vom prezenta sinteza pe teme si articole, cu implicatii practice esentiale. Sursa integrala este proiectul oficial publicat pe site-ul MMSS care se afla in transaprenta decizionala.


1) Modificari punctuale ale Codului administrativ (structuri, cariera, resurse umane)


Componenta comisiilor de concurs si rolul ANFP/prefectului (art. 469; Anexa nr. 10, art. 70 si 75)
Pentru concursurile pe functii publice de conducere, ANFP „poate” desemna un reprezentant in comisii; pentru serviciile deconcentrate, prefectul/consiliul judetean desemneaza cate un membru (in functie de caz) in comisii. Se reglementeaza si posibilitatea desemnarii reprezentantului ANFP din ANFP sau din institutia prefectului/consiliul judetean.
 

In Anexa 10:

 

  • Dispare alin. (3) al art. 70 (abrogare).
  • Pentru functii de executie: comisiile au 3 membri din institutia organizatoare.
  • Pentru functii de conducere: comisiile au 5 membri din institutia organizatoare si/sau din autoritatea ierarhic superioara.
  • La deconcentrate: 4 membri din autoritatea care coordoneaza + 1 membru de la prefect.
  • Pentru functiile de la art. 385 alin. (3), comisiile pot include membri din institutia prefectului sau consiliul judetean.
  • Se introduce obligativitatea unui membru supleant pentru comisiile de la art. 75 alin. (1).
  • Transferul functionarilor publici (art. 506)
  • Se detaliaza conditiile de verificare la transfer: trebuie indeplinite conditiile art. 465 lit. f), g), g2), conforme fisei postului; institutia primitoare verifica explicit competentele specifice (dupa modelul din anexa nr. 8) .
  • Obligatia institutiei primitoare de a publica pe site fisa postului, modalitatea de verificare a competentelor, documentele, perioada de inscriere, data/ora/locatia verificarii – cu cel putin 30 de zile inainte .
  • Obligatia aprobarii si publicarii procedurilor interne privind verificarea conditiilor de transfer si a competentelor.
  • Pentru inaltii functionari publici: transferul se poate dispune numai pe o functie publica vacanta (de executie sau conducere), cu pierderea calitatii de inalt functionar public.
  • Suspendarea raportului de serviciu si vechime (art. 512–514)
  • La suspendare: postul se rezerva, cu exceptiile art. 514 alin. (1) lit. e) si j) si art. 515 (corelare).
  • Perioadele de suspendare in anumite cazuri (c, d, f, g, i) constituie vechime in gradul profesional pentru executie (clarificare).
  • Lit. j) a art. 514: clarifica detasarea la organisme/institutii internationale – max. 2 ani, in alte situatii decat art. 513 alin. (1) lit. c).
  • Pastrarea in activitate dupa varsta standard de pensionare (art. 517)
  • Mentinerea in functie, anual, pana la 70 de ani, cu cerere depusa cu 30 de zile inainte si aprobarea conducatorului autoritatii; posibilitatea aplicarii art. 378 in perioada de mentinere.

 

Noutate: aplicabil si daca exista deja decizie de pensionare, conditionat de cerere si suspendarea platii pensiei; reluarea pensiei nu se face retroactiv (derogare de la Legea 360/2023, art. 102 alin. (1) lit. k)), ci din momentul incetarii activitatii; neexercitarea dreptului sau lipsa acordului angajatorului duce la incetarea de drept a raportului de serviciu

 

Reorganizare/Desfiintare si examen intern (art. 519)

 

Daca exista mai multi functionari in situatiile de la alin. (7) si (8), se organizeaza examen anterior preavizului; admisii sunt numiti in noile functii, respinsii sunt eliberati (cu preaviz), cu regimul particular pentru functiile de conducere de la alin. (8) lit. b).

 

2) Masuri temporare 2025–2026 privind ocuparea posturilor si mobilitatea

 

Inghetarea ocuparii posturilor vacante prin concurs/examen pana la 31.12.2026
Se suspenda ocuparea prin concurs/examen pentru toate autoritatile/institutiile publice (inclusiv activitati finantate integral din venituri proprii), cu exceptia posturilor unice din anexa la o hotarare de Guvern privind planurile de recrutare/promovare 2025–2026; concursurile deja incepute (dupa selectarea dosarelor) se finalizeaza pe regulile vechi .
Suspendarea institutiilor detasarii si transferului (art. 505–506) pana la 31.12.2026

 

Se suspenda aplicarea art. 505 si 506 din Codul administrativ, cu exceptiile:

 


Detasarea pe functii din categoria inaltilor functionari publici sau pe functii de conducere aferente conducatorilor de autoritati/institutii (si adjunctii) ramane posibila.
Transferul in interesul serviciului este permis pentru functionarii aflati in preaviz conform art. 519 alin. (9).
Procedurile de transfer in derulare se finalizeaza pe regulile in vigoare la data publicarii anuntului. Detasarile functionarilor publici trebuie incetate prin act administrativ in 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare; conducatorii decid daca persoanele isi pot continua activitatea si demareaza, dupa caz, transferul in interesul serviciului, cu incadrare in termenul de 30 de zile stabilit de proiect.
Prioritizarea incadrarii pe posturi vacante prin transfer in interesul serviciului
In 10 zile lucratoare de la intrare in vigoare, conducatorii institutiilor stabilesc posturile vacante prioritare si demareaza incadrari prin transfer in interesul serviciului, in termenul de 30 de zile prevazut de art. III alin. (1) din proiect .


 
3) Personal contractual si alte categorii (masuri in oglinda)

 

Suspendarea Codului muncii art. 45–47 pentru sectorul public pana la 31.12.2026.
Afecteaza institutiile publice si activitatile integral autofinantate: se suspenda detasarea, delegarea/trecerea temporara (continutul art. 45–47 Codul muncii) – cu derulari similare celor privind functionarii publici (incetarea detasarilor in 10 zile, posibilitatea continuarii activitatii si transfer in interesul serviciului pe posturile vacante) si cu exceptii pentru activitati la organisme/institutii internationale (pana la 2 ani daca este la cererea salariatului; pe toata durata daca e la solicitarea institutiei) .
Suspendarea art. 32 din Legea-cadru nr. 153/2017 (transferuri) pana la 31.12.2026
Procedurile de transfer in curs raman supuse regulilor de la data publicarii anuntului .
 
4) Cumul pensie–salariu si continuarea activitatii pana la 70 de ani


Regim general pentru personalul platit din fonduri publice si entitatile publice/majoritar publice...poti citi articolul complet pe PortalInstitutiiPublice <<<

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016