de Mihaela Croitoru 30 Sep. 2019 6546 |
Va reamintim ca potrivit art. 21 din Legea nr.153/2017, munca suplimentara prestata peste programul normal de lucru, precum si munca prestata in zilele de sarbatori legale, repaus saptamanal si in alte zile in care, in conformitate cu legea, nu se lucreaza, se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia.
"De exemplu, in cadrul unei instituti publice un functionar public lucreaza in zilele de sambata si duminica, cum se procedeaza corect? Este obligat angajatorul sa -i acorde doua zile libere consecutive in perioada urmatoare sau se considera zile lucrate suplimentar?"
In cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut la alin. (1), munca suplimentara prestata peste programul normal de lucru va fi platita in luna urmatoare cu un spor de 75% din salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare, corespunzator orelor suplimentare efectuate (alin.(2) al art. 21 din lege).
La alin. (3) al aceluiasi articol se prevede ca, in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut la alin. (1), munca suplimentara prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, va fi platita in luna urmatoare cu un spor de 100% din salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare, corespunzator orelor suplimentare efectuate.
Se observa asadar ca munca suplimentara si munca in zilele de reapus saptamanal sunt reglementate distinct.
Insa, in administratia publica prin art. 35 alin.(1) din OUG 114/2018 s-a stabilit ca prin derogare de la prevederile art. 21 alin (2)-(6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 2019-2021, munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie sau de conducere, precum si munca prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza in cadrul schimbului normal de lucru se vor compensa numai cu timp liber corespunzator acestora.
IMPORTANT:
In timp ce munca suplimentara reprezinta munca prestata in afara duratei normale a timpului de munca saptamanal, asadar acele ore prestate suplimentar de salariat peste programul normal de lucru stabilit de luni pana vineri, munca prestata in zilele de sambata si duminica constituie munca prestata in zilele de repaus saptamanal.
Intrucat legislatia specifica, respectiv Legea 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu cuprinde definitii proprii cu privire la munca suplimentara si munca in zilele de repaus saptamanal si nici Legea 153/2017 nu le defineste in mod diferit, apreciem ca devin incidente definitiile stabilite pentru aceste notiuni in cuprinsul legislatiei muncii, urmand ca pentru sectorul bugetar sa se aplice regulile specifice prevazute la art. 21 din Legea 153/2017 coroborate cu cele ale art. 35 din OUG 114/2018.
Astfel, repausul saptamanal este de 48 de ore si se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica, iar in cazul in care repausul in zilele de sambata si duminica ar prejudicia interesul public sau desfasurarea normala a activitatii, repausul saptamanal poate fi acordat si in alte zile stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern.
ATENTIE!
Date fiind aceste circumstante, daca functionarul public nu beneficiaza de repausul saptamanal in zilele obisnuite de sambata si duminica, are dreptul la alte doua zile consecutive de repaus fixate in alte zile consecutive cu incadrarea in termenul prevazut la art. 21 alin.(1) din Legea nr.153/2017.
Un raspuns oferit de specialistii de la PortalInstitutiiPublice.ro >>>
.

Mihaela Croitoru este un editor online cu experienta, dedicat muncii sale, pasionat de domeniul legislativ, atat in ce priveste relatiile de munca din cadrul institutiilor publice, dar si din sectorul privat. Subiectele prezentate sunt, de fiecare data, corecte, informative si de interes pentru angajatii bugetari.