de Marius Matei 16 Aug. 2016 2257 |
Angajatii din administratia publica intra automat intr-o relatie de subordonare disciplinare - in cazul salariatilor la momentul incheierii contractului individual de munca, iar in cazul functionarilor publici - in momentul numirii in functia publica. Din acel moment, acesti angajati isi asuma practic obligatia de a indeplini ordinele primite si de a nu afecta in nici un fel disciplina muncii in institutia in care lucreaza.
Angajatorii pot aplica diverse sanctiuni disciplinare, conforme legii, acelor salariati care nu respecta ordinele primite. Sanctiunile se pot aplica independent de producerea vreunui prejudiciu si independent de masura in care angajatul si-a indeplinit atributiile din fisa postului.
In cazul salariatilor, dreptul comun il constituie Codul muncii, care se aplica in completarea normelor disciplinare specifice ce pot fi intalnite pentru personalul contractual din cadrul anumitor institutii (cum sunt, spre exemplu, institutiile de invatamant). Pentru functionarii publici, dreptul comun il constituie Legea nr. 188/199, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dincolo de diferentele de regim juridic pe care le vom remarca in aplicarea de sanctiuni disciplinare in cazul fiecarei categorii de personal bugetar, o serie de observatii preliminare trebuie facute:
- Sanctiunile disciplinare sunt exclusiv cele prevazute de lege; nici prin contract/acord colectiv si nici prin Regulamentul de organizare si functionare nu se pot adauga noi sanctiuni celor legale;
- Individualizarea sanctiunii se realizeaza in functie de gravitatea abaterii; nu exista obligativitatea parcurgerii tuturor sanctiunilor preliminare mai inainte de a se aplica o sanctiune mai aspra. Uneori insa legea exclude pentru anumite fapte sanctiunile mai usoare.
- Majoritatea sactiunilor disciplinare cu caracter pecuniar sau temporare;
- Pentru personalul contractual toate sanctiunile se radiaza dupa 12 luni, daca nu s-a mai savarsit o noua abatere (art. 248 alin. (3) din Codul muncii), in timp ce pentru functionarii publici radierea sanctiunilor disciplinare are loc fie in termen de 6 luni, fie in termen de un an sau de 7 ani de la expirarea termenului pentru care au fost aplicate (art. 82 din Legea nr. 188/1999);
- Unele sanctiuni, desi similare, se aplica intr-un cuantum diferit (spre exemplu, la salariati reducerea salariului se poate aplica in procent de 5-10% in timp ce la functionarii publici – de la 5 la 20%);
- Interzicerea temporara a avansarii sau a participarii la un concurs pentru ocuparea unei functii superioare este specifica functionarilor publici, care au, potrivit legii, un drept la cariera, precum si personalului contractual din sistemul bugetar, nu si salariatilor din sistemul privat;
- Fie ca legea prevede aceasta fie ca nu o face, avertismentul si mustrarea sunt intotdeauna scrise, pentru ca cele verbale nu pot fi suspuse procedurii comunicarii si nu pot fi inscrise in dosarul personal al angajatului respectiv;
- Unele sanctiuni au denumiri diferite de la un act nor- mativ la altul, dar exprima aceeasi restrictie. Astfel, spre exemplu, unele acte normative vorbesc despre suspendarea dreptului de a participa la un concurs pentru ocuparea unei functii superioare, in timp ce altele se refera la suspendarea dreptului de promovare - in fond este vorba despre aceeasi sactiune.
Sursa: Portal Institutii Publice
Marius Matei, redactor InfoInstitutii.ro, aduce in atentia cititorilor stiri si noutati legislative cu privire la institutiile publice, sectorul bugetar si modificari legislative care ii privesc direct pe functionarii publici si nu numai. Experienta de aproape 10 ani in domeniu il califica pentru a face parte dintr-un colectiv de profesionisti.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.