Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Consilierul local si conflictul de interese - in ce situatii apare?

de Ioana Stoica 16 Ian. 2023 474

Consilierul local si conflictul de interese - in ce situatii apare?
"Avand in vedere prevederile Legii nr. 161 din 19 aprilie 2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, va rugam sa ne transmiteti un punct de vedere referitor la intrebarea daca un consilier local se afla in conflict de interese in situatia in care participa la votul pentru aprobarea bugetului local, in conditiile in care sotia sa este director al unei institutii de invatamant, nivel de educatie anteprescolar, de stat, de pe raza municipiului."


Raspunsul specialistului: 

 

Regimul incompatibilitatilor aplicabil functiei de primar si viceprimar, primar general si viceprimar al municipiului Bucuresti, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean, consilier local si consilier judetean, dupa caz, este cel prevazut in cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Totodata, la art. 228 alin.(1) din Codul administrativ se prevede ca alesul local aflat in conflict de interese in conditiile prevazute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, are obligatia sa se abtina de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la incheierea sau participarea la incheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru:

 

a) sot, sotie sau rude ori afini pana la gradul al II-lea inclusiv;
b) orice persoana fizica sau juridica fata de care alesul local are calitatea de debitor al unei obligatii;
c) o societate la care detine calitatea de asociat unic ori functia de administrator sau de la care obtine venituri;
d) o alta autoritate din care face parte;
e) orice persoana fizica sau juridica, alta decat autoritatea din care face parte, care a facut o plata catre acesta sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestuia;
f) asociatie sau fundatie din care face parte.

 

Astfel, conform acestor prevederi legale intelegem ca un ales local in exercitarea atributiilor de serviciu trebuie sa se abtina de la indeplinirea oricarui act care i-ar putea aduce un folos material pentru sine sau chiar si in mod indirect pentru una din categoriile de persoane prevazute de art. 228 alin.(1) lit.a)-f) din Codul administativ.


Folosul material nu trebuie sa fie injust sau imoral ci doar sa rezulte ca avantajul patrimonial sa fie obtinut printr-o procedura favorizanta.

 

Astfel, in situatia expusa de dvs., apreciem ca pe langa aceste prevederi legale relevanta prezinta dispozitiile art. 129 alin.(7) lit.a) din Codul administrativ potrivit carora, in exercitarea atributiilor prevazute la alin. (2) lit. d), consiliul local asigura, potrivit competentei sale si in conditiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind educatia.

 

Autoritatile administratiei publice locale asigura, in conditiile legii, buna desfasurare a invatamantului preuniversitar in localitatile in care acestea isi exercita autoritatea (art.20 alin.(1) din Legea nr.1/2011), acestea hotarand alocarea de fonduri, din veniturile proprii ale acestora, ca participare la finantarea de baza si ca finantare complementara a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat (art.111 din Legea nr.1/2011). Totodata, conform art.111 din legea precitata, autoritatile adsministratiei publice locale pot asigura si alte tipuri de fonduri, investitii, premii, s.a.

 

Desi exercitarea dreptului de vot in cadrul sedintei coniliului local de catre respectivul ales local ar reprezenta indeplinirea unei obligatii impusa de lege, daca aceasta este realizata cu respectarea conditiilor si limitelor prevazute de aceasta, totusi participarea activa la stabilirea unui anumit nivel al finantarii si a unui anumit cuantum al acesteia pentru unitatea de invatamant a carei conducere este asigura de catre apropiatul alesului local (sotia) ar putea fi considerata ca influentand decizia autoritatii administratiei publice locale in favoarea respectivei unitati scolare.

 

Prin urmare, pentru a evita orice situatie care ar putea conduce la un eventual conflict de interese, in opinia noastra, se recomanda fie obtinerea unui punct de vedere al ANI, fie anuntarea interesului personal, cu consecinta ca respectivul ales local nu mai este luat in calcul pentru cvorumul necesar adoptarii hotararii consiliului cu privire la care acesta si-a anuntat interesul si nu are drept de vot la adoptarea acestei hotarari.

 

Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalInstitutiiPublice.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016