Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Institutiile publice si telemunca. Cum operati in REVISAL si gestionati telemunca?

de InfoInstitutii.ro 11 Nov. 2020 391

Institutiile publice si telemunca. Cum operati in REVISAL si gestionati telemunca?
Conform art. 2 din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosint tehnologia informatiei si comunicatiilor.


Astfel, atunci cand salariatul munceste din alt loc de munca decat locul de munca organizat de angajator cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, ne aflam in prezenta unei activitati de telemunca reglementata de Legea 81/2018.

Altfel spus, salariatii care lucreaza folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor pot lucra atat la sediul angajatorului cat si in alt loc decat locul de munca organizat de angajator.

In concluzie, daca salariatul pentru indeplinirea atributiilor specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine foloseste tehnologia informatiei si comunicatiilor desfasoara activitate de telemunca daca cel putin o zi pe luna activitatea se desfasoara in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, care, poate fi chiar domiciliul salariatului.

activitatea unei zile de telemunca nu poate fi fractionata, salariatul putand presta activitatea intr-o zi, fie de la sediul angajatorului fie de la alt loc de munca decat cel organizat de angajator (in speta, de acasa), dar nu poate lucra in aceeasi zi in ambele locuri.

Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act aditional la contractul individul de munca existent (art. 3 alin. (1) din Legea 81/2018).

Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018, in cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:


a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;

b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;

c) locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;

d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;

e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;

f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;

g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;

h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;

i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;

j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
In situatia telemuncii, agajatorul este obligat sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare.
In cazul contractelor individuale de munca existente se va incheia act aditional in care se va mentiona expres activitatea de telemunca precum si elementele mai sus prevazute.
Locul muncii este unul dintre elementele obligatorii in cazul clauzei de telemunca. Prin urmare, nu este posibil ca salariatul sa munceasca de oriunde are conexiune la internet ci este obligatoriu sa munceasca la locul muncii pe care impreuna cu angajatorul l-a stabilit in actul aditional.
Astfel, in actul aditional la contractul individual de munca se vor preciza zilele/perioada in care salariatul lucreaza intr-un anumit loc, care poate fi inclusiv domiciliul, indicandu-se adresa exactsa.

Actul aditional se inregistreaza in Revisal prin operatie de modificare a tipului de contract in contract individual de munca cu clauza de telemunca.

Conform art. 3 alin. (2) lit. e) din HG 905/2017, in registrul general de evidenta a salariatilor se inregistreaza tipul contractului individual de munca.

Conform art. 4 alin. (1) lit. a) din HG 905/2017 datele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) – i) se transmit catre inspectoratul teritorial de munca cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre fiecare persoana care urmeaza sa se afle intr-un raport de munca cu angajatorul in baza unui contract individual de munca.
Totodata, conform art. 4 alin. (3) din HG 905/2017, orice modificare a datelor preavzute la art. 3 alin. (2) lit. d) – g) se transmit in registru cel tarziu in ziua anterioara producerii modificarii. Exceptie fac situatiile in care modificarea se produce ca urmare a unei hotarari judecatoresti cand inregistrarea in registru se face in termen de 20 de zile de la data la care angajatorul a luat cunoastinta de continutul acesteia.

Asadar, in cazul in care se emite o decizie de modificare a contractului individual de munca aflat in derulare in contract individual de munca cu clauza de telemunca, in REGES/REVISAL, prin functionalitatea Modificare contract, se opereaza modificarea valorii Tip contract din Contract individual de munca in
Contract individual de munca cu clauza de telemunca si, daca este necesar, a altor atribute ale contractului individual de munca – modificat in contract individual de munca cu clauza de telemunca – privind tipul de norma, durata, detaliile contractului, salariu, sporuri indemnizatii.

Inregistrarea in REGES/REVISAL a datei de la care se aplica clauza de telemunca se realizeaza prin completarea campului Data la care produce efecte.

Generarea registrului corespunzator adaugarii contractului individual de munca cu clauza de telemunca/modificarii contractului individual de munca si transmiterea acestuia se realizeaza anterior inceperii activitatii, respectiv intrarii in vigoare a deciziei de modificare a contractului
individual de munca.

In sistemul REGES/REVISAL, intervalul de timp in care se aplica clauza de telemunca este determinat de datele calendaristice care sunt completate in campul Data la care produce efecte pentru inregistrarea, respectiv incetarea clauzei de telemunca. In consecinta, se recomanda acordarea unei atentii deosebite completarii corecte a acestor informatii.

Pentru a veni in sprijinul angajatorilor, Inspectia Muncii a publicat un Ghid referitor la procedura in situatia muncii la domiciliu/telemunca. Puteti gasi GHIDUL aici!


 

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro 
 

Autor: InfoInstitutii.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016