Majorarea salariului minim pentru institutii PUBLICE

de Marius Matei 08 Ian. 2024 933

Majorarea salariului minim pentru institutii PUBLICE
"Suntem un Serviciu Public infiintat in baza HCL cu personalitate juridica si prestam activitati din sfera serviciilor comunitare de utilitati publice avand ca obiect principalde activitate salubrizarea municipiului. Avem salariati (personal contractual) care sunt remunerati cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in baza unei grile de salarizare aprobata prin HCL. acordandu-se transele de vechime conf. art. 10 din Legea 153/2017.


Potrivit prevederilor art. 164 din Codul muncii, aprobat de Legea 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare: (2^1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in conditiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioada de maximum 24 de luni, de la momentul incheierii contractului individual de munca. 

Dupa expirarea perioadei respective, acesta va fi platit cu un salariu de baza superior salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. (2 2) Prevederile alin. (2^1) se aplica si pentru salariatul platit cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, care are deja incheiat un contract individual de munca, perioada de maximum 24 de luni fiind calculata incepand cu data de 1 ianuarie 2022. Aceasta prevedere a fost introdusa prin OUG 142/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 1249/2021 si se aplica incepand cu data de 01.01.2022. Asadar, in cazul unui salariat cu o vechime mai mare de 2 ani, care are salariul minim brut pe tara, (in prezent 3.300 lei), de la data de 01.01.2024 salariul de baza trebuie sa fie mai mare decat salariul minim garantat. Va rugam sa ne ajutati cu un punct de vedere daca si in institutiile publice se aplica aceasta prevedere tinand cont ca salariile se stabilesc de ordonatorul principal de credite."

 

Raspunsul specialistilor: 

 

Pe langa dispozitiile art. 164 din Codul muncii indicate in speta dvs., acest act normativ stabileste in cuprinsul art. 162 alin.(3) ca “(3) Sistemul de salarizare a personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral sau in majoritate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale se stabileste prin lege, cu consultarea organizatiilor sindicale reprezentative.”

In acest sens, avand in vedere aceste prevederi legale, pentru personalul din sectorul bugetar a fost aprobata Legea-cadru nr.153/0017, lege care se aplica si personalului contractual care isi desfasoara activitatea in temeiul unui CIM in cadrul institutiilor publice locale.

 

Institutii publice locale in sensul art. 2 alin.(1) pct.39 din Legea nr.273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezinta denumirea generica, incluzand comunele, orasele, municipiile, sectoarele municipiului Bucuresti, judetele, municipiul Bucuresti, institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridica, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora.

 

Asadar, intrucat intelegem ca in cazul de fata este vorba despre personal din sistemul bugetar care este salarizat potrivit legislatiei speciale, in speta art. 11 din Legea-cadru nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, apreciem ca legislatia muncii devine aplicabila in conditiile in care legea speciala sau alte reglementari specifice personalului contractual din sectorul public, cum ar fi Codul administrativ, nu reglementeaza o anumita problematica. Insa, chiar si asa, apreciem ca dispozitiile legislatiei muncii sunt dispozitii minimale, ce trebuie respectate de toti angajatorii, indiferent de sectorul in care acestia isi desfasoara activitatea.

Trebuie insa sa se tina cont si de faptul ca, in speta de fata drepturile salariale sunt reglementate de legiuitor in mod special, sens in care apreciem revine Consiliului local ca, prin hotarare, sa stabileasca drepturi salariale minime care sa nu se situeze sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, in conditiile stabilite de acesta, eventuale cresteri in sectorul bugetar urmand a fi acordate in conditiile stabilite de legislatia speciala, respectiv de catre ordonatorul de credite, in limita sumelor cu aceasta destinatie cuprinse in buget. 

 

In sustinerea acestei opinii, apreciem ca sunt si prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr.153/2017 care prevad ca salariile de baza se stabilesc in urma consultarii organizatiei sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, nivelul veniturilor salariale fiind stabilit, in conditiile prevazute la alin. (1) si (3) ale aceluiasi articol 11, fara a depasi nivelul indemnizatiei lunare a functiei de viceprimar sau, dupa caz, a indemnizatiei lunare a vicepresedintelui consiliului judetean, sau, dupa caz, a viceprimarului municipiului Bucuresti, corespunzator nivelului de organizare: comuna, oras, municipiu, sectoarele municipiului Bucuresti, primaria generala a municipiului Bucuresti, exclusiv majorarile prevazute la art. 16 alin. (2), cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate in bugetele de venituri si cheltuieli.
 

Un raspuns oferit in ianuarie 2024, de catre PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Marius Matei Autor: Marius Matei
Marius Matei, redactor InfoInstitutii.ro, aduce in atentia cititorilor stiri si noutati legislative cu privire la institutiile publice, sectorul bugetar si modificari legislative care ii privesc direct pe functionarii publici si nu numai. Experienta de aproape 10 ani in domeniu il califica pentru a face parte dintr-un colectiv de profesionisti. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016