Modalitatea de plata a specialistilor din comisiile de examinare. Ce prevede Ministerul Muncii?

de InfoInstitutii.ro 05 Ian. 2022 2111

Modalitatea de plata a specialistilor din comisiile de examinare. Ce prevede Ministerul Muncii?
"Conform Instructiunii nr. 3 din 23.10.2017 Ministerul Muncii stabileste modalitatea de plata a specialistilor in comisiile de examinare privind formarea profesionala a adultilor. Daca specialistii din cadrul comisiilor, realizeaza venituri din salarii la functia de baza, din veniturile realizate in baza contractului de antrepriza pentru servicii intelectuale se retin contributii sociale, CAS 25% si CASS 10%?"


Raspunsul specialistilor:

 

Veniturile din contracte de antrepriza intelectuala realizate de persoanele fizice neautorizate fiscal sunt incadrate de Codul fiscal in categoria veniturilor din alte surse astfel cum se prevede la art. 114 lit. g) din Codul fiscal. In cazul veniturilor din alte surse, platitorul venitului are obligatia sa retina doar impozitul pe venit in cota de 10%. Platitorul venitului nu are obligatia de a retine nicio contributie sociala.

Daca activitatea este prestata este dependenta, nu se mai aplica regulile stabilite pentru veniturile din alte surse. Astfel, platitorul venitului are obligatia sa retina contributii sociale daca activitatea persoanelor care au incheiat contracte de antrepriza este o activitate dependenta.

Pentru a stabili daca activitatea este independenta trebuie sa fie analizat daca cel putin 4 dintre urmatoarele criterii sunt indeplinite:

 

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a    activitatii, precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;


7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii

 

In situatia expusa, apreciem ca nu sunt indeplinite criteriile 1, 4, 6 si 7 astfel incat activitatea este una dependenta si este necesar sa se retina toate contributiile sociale CAS 25%, CASS 10% si platitorul sa plateasca CAM 2, 25%.

 

Criteriul 1 – nu este indeplinit pentru ca membrii comisiei nu sunt liberi sa isi aleaga locul desfasurarii activitatii si programul de lucru.
Criteriul 4- membrii comisiei nu utilizeazapatrimonul propriu in desfasurarea activitatii.
Criteriul 6 – membrii comisiei nu fac parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective.
Criteriul 7 – membrii comisiei nu isi pot desfasura activitatea prin alte persoane.

 

Un articol valabil in decembrie 2021, oferit de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

 

InfoInstitutii.ro Autor: InfoInstitutii.ro
Redactia InfoInstitutii.ro are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul institutiilor publice si legislatiei aferente. 

Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de Codul administrativ, salarizarea bugetara, modificarile privind institutiile publice si spetele contabile si fiscale din acest domeniu. Explicam detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile din sectorul bugetar. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016