Evaluarea riscurilor profesionale in Romania este obligatorie, conform legislatiei actuale, armonizata cu legislatia Uniunii Europene, privind securitatea si sanatatea in munca prin transpunerea Directivei Consiliului nr.89/391/CEE.
In aceste conditii, angajatorii sunt obligati sa implementeze masurile prevazute la aliniatele 1 si 2, pe baza principiilor de prevenire, in care se regaseste si evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate, conform art. 7, alin (3) din Legea securitatii si sanatatii in munca.
De asemenea, angajatorul are obligatia de a respecta urmatorii factori, fara sa aduca atingeri altor prevederi ale legii:
- sa evalueze riscurile pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de munca, a substantelor sau preparatelor chimice utilizate si la amenajarea locurilor de munca;
- ulterior evaluarii prevazute la litera a) si daca este necesar, masurile de prevenire, precum si metodele de lucru si de productie aplicate de catre angajator sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei sanatatii lucratorilor si sa fie integrate in ansamblul activitatilor intreprinderii si/sau unitatii respective si la toate nivelurile ierarhice;
In plus, Art. 12, alin (1), lit, a) precizeaza faptul ca, una din obligatiile angajatorului este: "sa realizeze si sa fie in posesia unei evaluari a riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice;
Art. 13, lit. b) precizeaza faptul ca: "pentru asigurarea conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii au obligatia sa intocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii".
Obligativitatea evaluarii riscurilor precum si periodicitatea revizuirii acesteia o regasim in H.G. 1425/2006 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, modificata prin H.G. 955/2010.
Evaluarea riscurilor cu privire la securitatea si sanatatea in munca la nivelul intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv pentru grupurile sensibile la riscuri specifice, trebuie revizuita, cel putin, in urmatoarele situatii:
- ori de cate ori intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/posturilor de munca;
- dupa producerea unui eveniment;
- la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi;
- la utilizarea postului de lucru de catre un lucrator apartinand grupurilor sensibile la riscuri specifice;
- la executarea unor lucrari speciale;
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.