Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Achizitionarea unui autoturism de catre o institutie publica. Care sunt CONDITIILE?

de Cristian Tanase 21 Apr. 2022 137

Achizitionarea unui autoturism de catre o institutie publica. Care sunt CONDITIILE?
"Avem in desfasurare o procedura privind achizitionarea unei autoutilitare si a unui autoturism hibrid SUV 4x4. Conform prevederilor art. 5 alin. (8) din Ordonanta 80/2021 se interzice autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, sa achizitioneze autoturisme, asa cum sunt definite la art. 3 pct. 2 din OG 27/2011 privind transporturile rutiere, cu capacitate cilindrica mai mare de 1.600 cm3 si al caror pret nu poate depasi contravaloarea in lei a sumei de 18.000 euro inclusiv TVA.


 Am identificat un autoturism 4x4 cu un pret de pana la 35.000 euro, dar acesta nu se incadreaza in Programul Rabla plus. Daca am achizitiona acest autoturism cu 35.000 euro, prin procedura de achizitie si accesand Programul Rabla clasic care ar putea fi repercusiunile juridice si financiare, sanctiuni?"

 

Raspunsul specialistilor: 

 

Asa cum ati mentionat, prin exceptie de la prevederile alin. (8) al art. 5 din OG 80/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatile si institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si subordonare, pot achizitiona, in conditiile legii, autoturisme al caror pret nu poate depasi contravaloarea in lei a sumei de 35.000 euro, inclusiv TVA, cu conditia ca achizitia acestora sa fie realizata in cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic, finantat din Fondul pentru mediu, potrivit OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare (art.5 alin. (9^3) din ordonanta precitata).

 

Prin urmare, legiuitorul a stabilit in mod expres conditiile in care valorile prevazute de lege pentru achizitionarea de autoturisme ar putea fi realizata de institutiile publice.

 

Orice abatere de la respectarea prevederilor legale sus-mentionate poate face obiectul analizei si sanctionarii Curtii de Conturi sau inspectiei economico-financiare din cadrul Ministerului Finantelor, efectele putand fi atat de natura administrativ-disciplinara, cat si de natura penala (in situatia in care organele de control apreciaza ca sunt intrunite elementele unei posibile infractiuni).

 

Facem mentiunea ca potrivit art. 14 alin.(2) din Legea 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede ca „(2) Nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) si nici angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala.” 

 

Or, in conditiile in care achizitia se realizeaza in alte conditii decat cele expres reglementate in OG 80/2001, se poate aprecia ca au fost incalcate dispozitiile legale cuprinse in Legea 500/2002, aspect sanctionat cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei.


Totodata, conform art. 4 alin. (3) din Legea 500/2002 „Angajarea cheltuielilor din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) se face numai in limita creditelor de angajament si in scopurile pentru care au fost aprobate”.

 

Avand in vedere ca scopul stabilit de lege, respectiv de OG 80/2001 nu a fost respectat, se poate aprecia ca au fost incalcate dispozitiile legale precitate, fapta fiind considerata infractiune, potrivit art. 71 din Legea 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

De asemenea, potrivit art. 21 din Legea 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ordonatorii de credite angajeaza cheltuieli in limita creditelor de angajament repartizate si utilizeaza creditele bugetare ce le-au fost repartizate numai pentru realizarea sarcinilor institutiilor pe care le conduc, potrivit prevederilor din bugetele aprobate si in conditiile stabilite prin dispozitiile legale. 

 

Astfel, in situatia in care s-ar aprecia ca ordonatorul nu a respectat aceste prevederi legale acesta poate sanctionat contraventional cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei. Efectele juridice pot fi diverse si pot varia in functie de implicatiile asupra bugetului institiei, fiind posibil ca acestea sa aiba repercusiuni dintre cele mai grave (deturnare de fonduri art. 307 din Codul penal, s.a.).

 

Prin urmare, recomandam prudenta maxima in exercitarea achizitiilor publice si cheltuirea banilor publici, intrucat repercursiunile de natura administrativa pot avea implicatii pecunciare, in sensul aplicarii de sanctiuni, cu dispunerea recuperarii banilor angajati fara respectarea dispozitiilor legale, iar repercusiunile de ordin penal, in sensul sesizarii organelor competente, in functie de valoarea prejudiciului produs institutiei publice.

 


Un raspuns valabil la data de 1.04.2022, oferit de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

 

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016