de Ioana Stoica 28 Ian. 2016 25795 6 |
Consilierii locali sunt incadrati in functii de demnitate publica alese, potrivit dispozitiilor art.2 alin.(1) coroborate cu cele ale art. 11 alin.(6) din Legea 284/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
La stabilirea contributiilor sociale pentru indemnizatiile consilierilor locali devin incidente dispozitiile art.76 alin.(2) lit.a) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit legislatiei in vigoare, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si indemnizatiilor din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii, considerate asimilate salariilor, cu exceptarile expres prevazute de lege.
Art. 2 alin.(2) din Codul fiscal prevede contributiile sociale obligatorii, respectiv:
- contributiile de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat – cotele sunt reglementate la art. 138 din Codul fiscal;
- contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate – conform art. 156 din Codul fiscal;
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in cotele reglementate la art.194 din Codul fiscal;
- contributiile asigurarilor pentru somaj datorate bugetului asigurarilor pentru somaj – in cotele prevazute la art.186 din Codul fiscal;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat – in cotele stabilite la art. 203 din Codul fiscal;
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, datorata de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator potrivit art. 4 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, in cota de 0,25% conform art. 211 din Codul fiscal. Potrivit dispozitiilor art. 213 lit.a) contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale nu se datoreaza pentru veniturile care nu au la baza un contract individual de munca, asadar nici pentru indemnizatia de sedinta a consilierilor locali.
Conform Noului Cod Fiscal, consilierii locali trebuie sa achite incepand cu ianuarie 2016 toate contributiile sociale obligatorii sus-mentionate, cu exceptia contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Rog un raspuns in ceea ce priveste urmatoarea situatie : un consilier local poate incasa indemnizatia de consilier in acelasi timp cuindemnizatia de somaj ?
Multumesc.
Nu am primit raspuns, comentariul a fost sters .
Imi puteti raspunde D-na Stoica ?
Calitatea de consilier local nu poate fi asimilata cu o functie electiva, indemnizatia primita de consilierul local nu are caracter salarial, iar perioada in care o persoana a fost consilier local nu constituie vechime in munca .
Activitatea de consilier local nu este o functie, ci o calitate, nu este salarizata, ci indemnizata, nu are caracter regulat, organizat si permanent, nu are program de lucru si atributii de serviciu, in afara celor prevazute expres prin lege, si nu poate fi asimilata cu o functie electiva .Perioada in care o persoana a fost consilier local nu constituie vechime in munca, iar indemnizatia primita de consilierul local nu are caracter salarial, fiind supusa doar impozitarii.
Prin cererea adresata acestei instante reclamantul D.C.A. a chemat in judecata pe parata Primaria comunei G. si Casa Judeteana de Pensii Mehedinti pentru ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta sa fie obligate sa-i recunoasca calitatea de asigurat obligatoriu prin efectul legii si implicit vechimea in munca in sistemul public de pensii pentru perioada cat a fost consilier local,sa se constate prin hotarare judecatoreasca faptul ca functia de consilier local implica calitatea de asigurat obligatoriu prin efectul legii in sistemul public de pensii, adica activitatea de consilier reprezinta vechime in munca si sa fie obligata Primaria comunei G. la plata contributiilor aferente CAS in sistemul public de pensii, pentru perioadele amintite.
In motivarea actiunii a aratat ca este consilier local in cadrul Consiliului Local din data de 20.06.1992 si pana in prezent.
Pe parcursul acestor perioade Primaria G. nu i-a recunoscut dreptul la asigurari sociale pentru pensie si implicit vechimea in munca, astfel ca nu i-a retinut si virat contributia CAS la sistemul public de pensii , asa cum rezulta din aceeasi adeverinta si refuza sa-i recunoasca calitatea de asigurat si vechimea in munca .
A considerat ca in calitate de consilier local este indreptatit la recunoasterea dreptului de a fi asigurat in sistemul public de pensii si implicit la recunoasterea perioadei de vechime in munca pentru activitatea desfasurata ca si consilier local.
In drept si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile Legii nr.19/2000, Legii nr.393/2004, Legii nr.154/1998 si a precizarilor emise de Casa Nationala de Pensii.
Prin sentinta nr.1011/26.06.2008 pronuntata de Tribunalul Mehedinti-Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ actiunea a fost respinsa ca neintemeiata cu urmatoarea motivare:
Reclamantul a fost consilier local in Consiliul Local al comunei G. si a beneficiat de indemnizatie pentru care nu s-a retinut si virat contributia de pensie CAS
In conformitate cu art.23 din Lg.215/2001 consilierii locali sunt alesi locali si in timpul mandatului indeplinesc o functie de autoritate publica.
Pentru participarea la sedintele consiliului local si ale comisiilor de specialitate , consilierul primeste o indemnizatie, asa cum se prevede in art.52 alin.5 din Legea nr.215/2001.
Indemnizatia primita de consilier nu poate fi asimilata cu indemnizatia incasata in exercitarea unor functii cu caracter de permanenta, cum ar fi aceea de primar,senator, deputat.
Consilierii locali indeplinesc functie de autoritate publica si primesc indemnizatia pentru participarea la sedintele consiliului local si la comisiile de specialitate.
Participarea la sedintele Consiliului Local nu poate fi asimilata cu desfasurarea activitatii in functii elective.
Desfasurarea activitatii presupune o activitate constanta, cu caracter de continuitate si nu o activitate sporadica.
Legiuitorul a avut in vedere acele activitati elective, continue in baza carora se realizeaza venit lunar permanent, in aceasta situatie aflandu-se doar primarul si viceprimarul ale caror contracte de munca se suspenda, de drept, pe durata indeplinirii mandatului, asa cum prevede art.61 alin.3 din Lg.215/2001.
Textul art.5 alin.1 pct.II din Lg.19/2000 se refera la functiile elective din a caror exercitare se realizeaza venituri cu caracter de continuitate .
Pe perioada functiei elective se achita drepturile de asigurari sociale, pentru ca, ulterior, persoanele sa beneficieze, la calculul pensiei si de veniturile realizate in perioada cat au indeplinit functia electiva.
Indemnizatia primita pentru participarea la sedinte nu poate influenta stagiul de cotizare si nici cuantumul pensiei.
Activitatea de consilier local nu este o functie, ci o calitate, nu este salarizata, ci indemnizata, nu are caracter regulat, organizat si permanent, nu are program de lucru si atributii de serviciu, in afara celor prevazute expres prin lege, si nu poate fi asimilata cu o functie electiva .
Aceasta activitate nu se desfasoara in baza unui contract de munca sau civil, ci in baza unui mandat, iar venitul obtinut este doar impozabil.
Literatura juridica apreciaza ca un consilier local este un exponent al administratiei locale aflat la intersectia domeniului politic cu cel juridic si social, fapt care determina anumite caracteristici.
Acestuia, pentru activitatea prestata, nu i se acorda o retributie sau remuneratie care sa aiba caracter salarial, ci i se acorda o indemnizatie in functie de participarea la sedintele consiliului local, care uneori se desfasoara la intervale de 1, 2 sau 3 luni. Acesta, avand in vedere ca participa la managementul interesului public, beneficiaza de un sprijin financiar asigurat de buget prin indemnizare. Dupa cum se poate vedea, aceasta indemnizare nu are caracter permanent, dupa cum nici activitatea desfasurata nu este permanenta, ea putand sa nu se desfasoare pe o perioada de 1, 2 sau chiar 3 luni.
Intre consiliul local si consilierul local nu exista si nici nu vor exista vreodata raporturi de la angajat la angajator, iar calitatea de consilier este conferita de alegeri libere, indiferent de situatia materiala sau profesionala a alesului.
Intrucat intre consilierul local si consiliul local nu exista raporturi de munca, implicit perioada in care o persoana a fost consilier local nu constituie vechime in munca, iar indemnizatia primita de consilierul local nu are caracter salarial, fiind supusa doar impozitarii.
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.