Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Cumul de functii la acelasi angajator. Cum se poate lua concediu de odihna?

de Cristian Tanase 13 Dec. 2019 2716

Cumul de functii la acelasi angajator. Cum se poate lua concediu de odihna?
In situatia in care un angajat face cumul de functii in cadrul institutiei, stabilim daca angajatul are dreptul la concediu de odihna la fiecare dintre functiile pe care le cumuleaza. In cazul unui raspuns afirmativ, vom vedea daca trebuie sa isi ia concediu de odihna in acelasi timp pentru cele doua functii detinute.


Raspunsul specialistului:

Dreptul salariatului de a munci la acelasi angajator sau la angajatori diferiti in baza mai multor contracte individuale de munca, este reglementat de Codul muncii cu respectarea regimului incompatibilitatilor. Asta presupune ca un salariat  poate avea doua sau mai multe contracte individuale de munca, la acelasi angajator, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Legislatia nu permite insa cumulul de functii la acelasi angajator decat pentru functii diferite.

O atentie deosebita trebuie acordata modalitatii de incadrare si de ocupare a respectivelor functii. Astfel, si in situatia unui cumul, cu exceptia situatiilor prevazute expres de art.29 din

Legea nr.153/2017, toate celelalte functii trebuie ocupate numai ulterior sustinerii si promovarii unui concurs, in conditiile art. 30 din Codul muncii coroborat cu prevederile art. 31 din Legea nr.153/2017.

Spre deosebire de legislatia anterioara, in speta Legea nr. 284/2010, Legea nr. 153/2017 stabileste in mod expres cumulul de functii doar pentru anumite functii specifice, intituland astfel articolul sus citat. Din aceasta denumire a articolului 29 ce reglementeaza cumulul de functii pentru unele functii specifice, se poate interpreta ca legiuitorul a dorit sa sublinieze ca doar in aceste domenii si pentru respectivele functii specifice se poate realiza cumulul in sectorul bugetar in cadrul aeleiasi instituii.
Pe cale de consecinta, pentru o corecta aplicare a legii, apreciem ca doar in ipotezele reglementate de art. 29 din Legea 153/2017 se poate desfasura cumulul la acelasi angajator, institutie publica.
Totodata, cumulul trebuie analizat si din perspectiva incompatibilitatilor prevazute de legislatia care reglementeaza respectivul domeniu de activitate, astfel incat sa va asigurati ca nu exista prevederi legale care sa conduca la ideea interzicerii exercitarii cumului in cazul celor 2 functii ocupate. In aceasta situatie, apreciem ca teoretic o persoana ar putea sa execite in cumul 2 functii diferite la acelasi angajator, insa numai cu respectarea prevederilor legale referitoare la timpul de munca si a timpului stabilit pentru programul de munca.

In situatia cumulului la acelasi angajator, desi legislatia nu impune conditia ca totalul orelor prestate in temeiul mai multor contracte individuale de munca sa nu depaseasca durata maxima a timpului de munca, unele inspectorate teritoriale de munca, considera o incalcare a art. 115 alin. (2) din Codul muncii.

Astfel, potrivit art. 115 alin. (2) din Codul muncii, durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore. Prin urmare, pentru respectarea acestei conditii legislative programul zilnic de lucru nu poate depasi 11 ore/zi la acelasi angajator.

Un aspect important de care trebuie sa tineti cont este programul de lucru, intrucat din aceasta perspectiva institutiile publice au un program de lucru cuprins intre aceleasi ore, nefiind stabilite si programe de lucru individualizate, flexibile. Asadar, timpul de munca in care salariatul indeplineste sarcinile si atributiile aferente contractului individual de munca desfasurat in cumul nu trebuie sa se suprapuna peste timpul de munca in care salariatul indeplineste sarcinile si atributiile aferente contractului individual de munca in cadrul institutiei publice in care isi desfasoara activitatea de baza, iar activitatea sa poata fi desfasurata intr-un interval orar diferit fata de regula generala, conform reglementarilor interne ale unitatii.

De altfel, potrivit prevederilor art. 119 din Codul muncii, republicat, angajatorul are obligatia de a tine evidenta orelor de munca prestate de fiecare salariat si de a supune controlului inspectiei muncii aceasta evidenta ori de cate ori este solicitata.

Pe cale de consecinta, in opinia noastra, este recomandabil ca derularea cumulului sa se realizeze cu prudenta, cu incadrarea in numarul maxim de 11 ore/zi, pentru a evita eventualele sanctiuni aplicate atat de Inspectia Muncii, cat si de reprezentatii Curtii de Conturi.  

Pe de alta parte potrivit cadrului legal general in materia legislatiei muncii, respectiv Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dreptul la concediu de odihna anual platit este garantat tuturor salariatilor si nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renuntari sau limitari.

Astfel, potrivit Codului Muncii, salariatii care cumuleaza mai multe contracte individuale de munca au dreptul la concediu anual de odihna si indemnizatia aferenta pentru fiecare dintre raporturile juridice pe care le-a incheiat.

Dincolo de aceste aspecte, semnalam ca in cuprinsul art. 3 din HG nr.250/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, este reglementata modalitatea de acordare a concediului de odihna doar in situatia cumulului exercitat la angajatori diferiti.

Insa, pornind de la ideea notiunii de concediu de odihna, al carui scop principal il reprezinta refacerea capacitatii de munca si respectarea sanatatii in munca a lucratorilor, in opinia noastra, aceste reguli se aplica si in cazul cumulului de functii la acelasi angajator.

Prin urmare, in opinia noastra, un salariat bugetar care poate cumula in conditiile legii mai multe contracte individuale de munca, beneficiaza de concediu de odihna si indemnizatie de concediu aferente numai la functia de baza, iar pentru celalalt raport de munca are dreptul numai la concediu fara plata. In opinia noastra, aceasta regula se aplica in mod identic si in situatia cumulului de functii la acelasi angajator, persoana in cauza neputand figura pe o functie in concediu de odihna, iar pe celalalta la serviciu, raporturile de munca fiind cu acelasi angajator, conform unei programari anuale realizate, in conditiile legii.

Aceste reglementari sunt supuse modificarilor, in prezent un proiect care abroga dispozitiile art. 3 din HG nr.250/1992 fiind elaborat de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale si accesibil AICI.

Pana la intrarea in vigoare a acestor modificari propuse, in opinia noastra, sunt incidente dispozitiile legale sus-mentionate, neputand fi acordate doua concedii de odihna in situatia cumulului la acelasi angajator bugetar.
 


Raspuns oferit pentru PortalInstitutiiPublice.ro!

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016